Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-12

Stockmann Oyj Abp: Stockmannkoncernens försäljning i mars och Galna Dagar-kampanjen i april 2016

STOCKMANN Oyj Abp, Börsmeddelande 12.4.2016 kl. 16.00 EET

Stockmannkoncernens försäljning inom kvarvarande produktområden och
verksamheter minskade i mars med 26,9 procent och uppgick till 84,0
miljoner euro. Förändringsprocenten är inte jämförbar, minskningen
berodde på timingen av Galna Dagar-kampanjen i Finland. I år ordnades
kampanjen i april istället för i slutet av mars såsom året innan.
Under de tre första veckorna i mars var koncernens jämförbara
försäljning på fjolårets nivå.

"Lindex stabila utveckling fortsatte i mars med tillväxt särskilt på
sin huvudmarknad Sverige. Stockmannvaruhusens jämförbara försäljning
vände mot en mer positiv riktning. Under månadens tre första veckor
ökade försäljningen inom mode, kosmetik och produkter för hemmet.
Dessa produktområden hade också en positiv försäljningstrend under
Galna Dagar-kampanjen, som fortsätter att locka kunder och uppnådde
över en miljon kundtransaktioner under fem försäljningsdagar. På
grund av annorlunda kampanjtiming åren 2015 och 2016 är
försäljningssiffran för hela månaden inte jämförbar", säger
Stockmanns tf. verkställande direktör Lauri Veijalainen.

Försäljningen i mars per enhet

Stockmann Retails försäljning inom kvarvarande produktområden och
verksamheter minskade med 46,2 procent i mars och med 1,1 procent
under månadens tre första veckor. I Finland minskade försäljningen
med 50,9 procent beroende på timingen av Galna Dagar-kampanjen. Under
de tre första veckorna i mars minskade försäljningen med 1,6 procent.
I Baltikum, där kampanjen bägge åren ordnades i april, minskade
försäljningen med 1,4 procent.

Lindex försäljning var på fjolårets nivå enligt jämförbara
valutakurser. Påsken försvagade månadens försäljning något, men
försäljningen ökade trots detta i Sverige, Estland och Lettland.
Försäljningen i euro minskade med 2,5 procent, eller ökade med 1,9
procent exklusive Ryssland.

Galna Dagar-kampanjen i april

Galna Dagar-kampanjen hölls i Stockmanns varuhus och nätbutik den 6-10
april 2016. Kampanjens jämförbara försäljning minskade med 3 procent.
I Finland minskade försäljningen med 3 procent, och i Baltikum med 1
procent. Kampanjförsäljningen ökade inom produtkområdena mode och
kosmetik men minskade inom livsmedel. Försäljningen i nätbutiken
ökade betydligt jämfört med året innan.

Försäljningen (exklusive moms) i mars

3/2016 Förändr.-%* 1-3/2016 Förändr.-%*
Me Me
Stockmann Retail, Finland 30,6 -50,9 92,9 -29,7
Stockmann Retail, utlandet 6,5 -1,4 18,9 -5,3
Stockmann Retail, totalt 37,0 -46,2 111,9 -26,5
Lindex, totalt 47,0 1,9 129,2 4,9
Koncernen, Finland, totalt 35,2 -47,5 106,7 -27,2
Koncernen, utlandet, totalt 48,7 1,9 134,4 4,2
Stockmannkoncernen, totalt* 84,0 -26,9 241,1 -12,5

*Kvarvarande produktområden och verksamheter, dvs. exklusive
detaljhandelsverksamheten i Ryssland, Seppälä, Hobby Hall, Stockmann
Beauty, flygplatsbutiken och produktområden i varuhusen som bolaget
har avstått från (elektronik, böcker, sportartiklar, leksaker och
keldjurstillbehör).

Stockmanns totala försäljning i mars 2016 var 90,3 miljoner euro,
inkluderande Hobby Hall. I mars 2015 var försäljningen 150,0 miljoner
euro inkluderande även detaljhandelsverksamheten i Ryssland, Seppälä
samt produktområden i varuhusen som bolaget har avstått från.

Förändrings-%: förändringen jämfört med motsvarande period året innan.
Koncernens försäljningssiffror innefattar varuförsäljningen exklusive
moms från varuhus och butiker. Sifforna innehåller inte övriga
rörelseintäkter såsom hyresintäkter eller serviceavgifter.

Närmare information:
Lauri Veijalainen, tf. verkställande direktör, tel. +358 9 121 5062
Nora Malin, kommunikationsdirektör, tel. +358 9 121 3558

www.stockmanngroup.com

STOCKMANN Oyj Abp

Nora Malin
kommunikationsdirektör

Distribution:
Nasdaq Helsinki
Centrala massmedia

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/stockmann-oyj-abp/r/stockmannkoncernens-forsal...

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.