Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-08-15

Storytel: Delårsrapport januari - juni 2017 Storytel AB (publ)

Klicka här (https://youtu.be/BunqxeqG3_Y) för att se intervju med VD
Jonas Tellander och CFO Sofie Zettergren, där de kommenterar kv2 2017

Höjdpunkter under det gångna kvartalet (jmf. kv2 2016)

·
Ökat abonnentstocken från 381 200 till 423 200 abonnenter (291 600)

·
Ökat Streaming-intäkterna från 155,7 Mkr till 167,0 Mkr (111,3 Mkr)

·
Ökat andelen internationella Streaming-intäkter från 38,2% till 39,3%
(32,4%)

·
Lanserat tjänsten i Ryssland. Storytel finns nu på sju språkmarknader

·
Flyttat Storytels huvudkontor till Norstedts-huset på Riddarholmen i
Stockholm

·
Förvärvat Telegram Förlag och lanserat journalistisk utgivningsgren
(Storytel Dox)

·
Lanserat en ny app, "Stories by Storytel", med s.k. tap stories eller
chattberättelser

Nyckeltal för affärsområdet Streaming och Print Publishing

Valuta: tusen SEK kv2 kv3 2016 kv4 2016 kv1 2017 kv2 2017 kv3 2017
2016
Totalt Streaming Prognos*
Intäkter 111 135 703 147 399 155 660 167 008 195 000
339
Täckningsbidrag** 20 961 29 269 32 684 32 133 27 847
Täckningsgrad 18,8% 21,6% 22,2% 20,6% 16,7%
Betalande abonnenter 291,6 341,5 360,2 381,2 423,2 496,0
Ändring abonnenter 23,3 49,9 18,7 21,0 42,0 72,8

Sverige Streaming
Intäkter 75 284 86 889 91 557 96 177 101 365 110 500
Täckningsbidrag 22 424 29 464 27 073 32 678 31 257
Täckningsgrad 29,8% 33,9% 29,6% 34,0% 30,8%
Betalande abonnenter 193,7 219,9 230,8 241,4 255,8 280,0
Ändring abonnenter 13,4 26,2 10,9 10,6 14,4 24,2

Utlandet Streaming
***
Intäkter 36 055 48 814 55 842 59 483 65 643 84 500
Täckningsbidrag -1 463 -195 5 611 -545 -3 410
Täckningsgrad -4,1% -0,4% 10,0% -0,9% -5,2%
Betalande abonnenter 97,9 121,6 129,4 139,8 167,4 216,0
Ändring abonnenter 9,9 23,7 7,8 10,4 27,6 48,6

Print Publishing****
Intäkter 129 133 179 189 258 104 137 111 969
615
Täckningsbidrag***** 51 109 48 544 74 367 37 543 37 840
Täckningsgrad 39,43% 36,45% 39,29% 36,05% 33,80%

* Prognosen är en uppskattning baserad på den information vi har
tillgänglig vid rapporttidpunkten

** Täckningsbidrag definieras som Streamingintäkter minus innehålls-
och marknadsföringskostnader

*** I tabellen ingår Storytel Norge till 100%. I koncernredovisningen
tillämpas klyvningsmetoden

**** Print Publishing är hänförligt till fysisk utgivning. Norstedts
Förlagsgrupp och Peoples's Press ingår samtliga kvartal. People's
Press har lagts till från kv2 2017 och historiska kvartal har därmed
uppdaterats, i syfte att nå en jämförbarhet. I koncernredovisningen
ingår samtliga förvärv från förvärvstidpunkten. Koncernintern
försäljning är eliminerad. Barnens bokklubb ingår ej i tabellen.

***** Täckningsbidrag definieras som intäkter minus KSV,
distributionskostnader, försäljnings- och marknadsföringskostnader.

VD har ordet

Storytels framgång definieras i hög grad av vår förmåga att lägga
byggstenar som gör tjänsten åtkomlig för en ständigt växande publik
vilket i sin tur möjliggör vår fortsatta tillväxt. Tillväxt skapas
genom geografisk expansion, genom att nå ut på fler tekniska
plattformar, introducera nya typer av innehåll eller nya sätt att
njuta av bra berättelser.

Under kv2 2017 sjösatte vi ambitiösa initiativ inom alla de
tillväxtkategorierna. Vi lanserade Storytel i Ryssland, vi släppte
Storytel på Sonos integrerade högtalarsystem, vi lanserade
journalistiska reportage genom Storytel Dox och vi skapade en
promoting-app med så kallade chat-berättelser under namnet Stories.
Vi flyttade även vårt huvudkontor till Norstedts-huset på
Riddarholmen i Stockholm och sitter nu på den plats där Sveriges
första bok trycktes för 600 år sedan. Cirkeln är sluten och vår
virtuella tjänst har nu en bra fysisk plats att utgå från.

Sommaren ser bra ut och vår prognos för kv3 2017 är nära 500 000
betalande abonnenter i genomsnitt och 195 Mkr i streaming-intäkter,
motsvarande cirka 50% årlig tillväxttakt.

Sverige Streaming

Storytel Sverige har vuxit oavbrutet under 7 år. Från 4k (4 000)
abonnenter i kv2 2010 till de 256k abonnenter vi hade i genomsnitt
under kv2 2017. Den årliga tillväxten har legat stabilt kring 60-70k
abonnenter de senaste 2 åren och visar idag inga direkta tecken på
avmattning.

Räknat på en befolkning på 8 miljoner invånare över 18 år så har vi
idag nått en penetration på 3,2%. Det kan jämföras med Spotify
respektive Netflix som idag har nått en penetration på 20-30% i
Sverige. Vi har ännu inte mättat varumärkeskännedomen i Sverige då
vår marknadsföring fortsatt ger effekt. Vi tror därför att det finns
goda förutsättningar att växa Storytel i Sverige även framöver.
Täckningsbidraget i Sverige ligger stadigt på drygt 30% vilket
indikerar en långsiktig EBITDA-marginal på cirka 20% för den svenska
marknaden.

Enligt vår uppskattning ska marknaden för ljudbokstjänster i Sverige
kunna nå en penetration på 6-8% av befolkningen över 18 år när
marknaden väl har mognat. Vår bedömning är att ljudböcker har en
liknande potential även på våra utländska marknader.

Utlandet Streaming

Storytel finns nu på sex marknader utanför Sverige (Norge, Danmark,
Finland, Nederländerna, Polen och Ryssland) och vi planerar att
lansera ytterligare marknader under andra halvåret. Vi hade i
genomsnitt 167k abonnenter utomlands i kv2 2017 vilket motsvarar en
ökning med 69k abonnenter från 98k i genomsnitt kv2 2016. Vi har det
senaste året nästan fördubblat ökningstakten i absoluta tal och växer
nu snabbare i utlandet än i Sverige.

I utlandet har snittintäkten per abonnent ökat med cirka 6% det
senaste året till följd av våra prishöjningar i Danmark och Norge
under andra halvan av 2016. Snittintäkten per abonnent är i nuläget i
stort sett samma i utlandet som i Sverige. I kv2 2017 var intäkterna
i utlandet 66 Mkr att jämföra med 36 Mkr i kv2 2016, vilket motsvarar
en intäktsökning på cirka 82%. Vår målsättning är att vara
marknadsledande inom ljudböcker på alla våra språkmarknader. Så här
långt har vi nått det målet i Sverige, Danmark, Norge och
Nederländerna.

Vi går nu in i en fas av snabb internationell expansion och ökar
kraftigt satsningarna på innehållsproduktion och marknadsföring
kommande kvartal i takt med att vi lanserar och växer tjänsten på ett
större antal språkmarknader. I kv2 2017 gjorde vi planenligt en
EBITDA-förlust på cirka 17 Mkr i utlandet. Våra marknads- och
innehållssatsningar i utlandet kostade cirka 32 Mkr under kv2 2017.
Ryssland lanserade vi under kv2 2017, där har vi i skrivande stund
inte påbörjat marknadsföringen i någon större omfattning.

Publishing

För två år sedan köpte Storytel upp Massolit Förlagsgrupp AB som då
gjorde stora förluster. Situationen är en helt annan idag, ett
tydligt fokus på underhållningslitteratur för barn och vuxna och en
betydligt lättare organisation har gett resultat. Förlagsverksamhet
präglas av kraftiga säsongssvängningar där det fjärde kvartalet ska
hämta in och överbrygga de förluster som normalt görs under de tre
första kvartalen. Det är därför glädjande att vår svenska
förlagsverksamhet sammantaget gör ett nollresultat på EBITDA nivå
under kv2 2017.

Samtliga fyra böcker i Elena Ferrantes serie Neapelkvartetten toppar
Norstedts försäljning under kvartalet. Det är en fantastisk
berättelse om två flickor man får följa genom livet, från uppväxten i
50-talets Neapel och fram till ålderdomen i nutid. Rekommenderas
varmt!

Jenny Colgans feelgood böcker om det lilla bageriet på
strandpromenaden från Massolit skördar fortsatt stora framgångar.
Paula Hawkins nya bok I djupt vatten släpptes under kvartalet som
inbunden och förhoppningen är att pocketboken ska nå en stor publik
när den släpps, precis som hennes förra bok Kvinnan på tåget. Bredden
på barnboksutgivningen på såväl Rabén & Sjögren som B.Wahlströms
imponerar stort, men en titel som utmärker sig speciellt i kv2 2017
är ändå J.K.Rowlings Fantastiska vidunder.

Årets stora boksläpp i världen kommer den 7 september. Det är
Norstedts-titeln Mannen som sökte sin skugga av David Lagercrantz. Vi
hoppas på samma enastående framgångar som för de tidigare böckerna i
Stieg Larssons Millenium-serie om Lisbeth Salander.

Finansiell information

Koncernen och moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen och BFNAR
2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

Det legala moderbolaget är Storytel AB (publ). Storytel A.S (Norge)
ägs till 50% av Cappelen Damm och redovisas i koncernredovisningen
enligt klyvningsmetoden. Helägda dotterbolag ingår i
koncernredovisningen fr.o.m registreringsdatum eller förvärvsdatum.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets
revisorer.

Intäkter och resultat för perioden (jmf kv2 2016)

Nettoomsättningen uppgick i koncernen för kv2 2017 till 265 899 (120
363) Tkr. Inom affärsområdet Streaming står Sverige för cirka 60,7%
(67,6%) och utlandet för cirka 39,3% (32,4%). Storytel A.S i Norge
ägs till 50% tillsammans med Cappelen Damm och redovisas i koncernen
i enlighet med klyvningsmetoden. I tabellen på s.2 inkluderas
samtliga abonnenter och intäkter i Norge och ingår i utlandet
Streaming varför redovisade intäkter i tabellen på s.2 är högre än i
koncernredovisningen, för att ge en rättvisande bild av intäkter per
abonnent.

Handelsvaror uppgick i koncernen för kv2 2017 till 161 073 (77 627)
Tkr. I handelsvaror ingår kostnader för produktion av ljudböcker,
kostnad såld vara för fysiska böcker, lager- och
distributionskostnader samt royaltykostnader till andra förlag och
till upphovsrättsinnehavare.

Övriga externa kostnader uppgick i koncernen för kv2 2017 till 73 090
(22 002) Tkr. Den största kostnadsposten under övriga externa
kostnader utgörs av marknadsföringskostnader. Andra större poster
utgörs av lokalkostnader, IT-kostnader samt konsultkostnader.

Personalkostnader uppgick i koncernen för kv2 2017 till 53 501 (15
737) Tkr. Förlagsverksamheten är något mer personalintensiv än
Streamingverksamheten vilket förklarar den relativa ökningen mot kv2
2016, då Norstedts Förlagsgrupp och People's Press inte ingick i
koncernen.

Resultat före avskrivningar uppgick i koncernen för kv2 2017 till -8
013 (7 128) Tkr.

Avskrivningar består fr...

Författare Aktietorget

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.