Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-13

Storytel: Storytel håller Kapitalmarknadsdag den 14 januari - ser stark tillväxt och ny våg av expansion 2020-2023

Storytel AB ("Storytel", "Bolaget"), norra Europas ledande ljudboks-
och e-bokstjänst, håller på tisdagen den 14 januari sin
Kapitalmarknadsdag på Biograf Sture i Stockholm. Bolaget
prognostiserar lönsamhet för ytterligare 2-4 av sina lanserade
marknader och en abonnenttillväxt på 36% under 2020. Det innebär att
milstolpen om 1,5 miljoner betalande kunder förväntas passeras före
utgången av året. Streamingintäkterna förväntas därmed öka till
1,9-2,0 miljarder SEK, motsvarande 32-35% intäktstillväxt under 2020,
och den genomsnittliga årliga intäktstillväxten för perioden
2020-2023 förväntas landa på cirka 35%.

Under tisdagens Kapitalmarknadsdag i centrala Stockholm kommer
Storytels VD och grundare, Jonas Tellander, tillsammans med bolagets
ledningsgrupp, att presentera Storytels strategi och finansiella mål,
samt en överblick över utvecklingen i Storytels växande globala
marknader för perioden 2020-2023.

- Storytels starka lokala förankring och unikt stora utbredning på
världens bokmarknader, ger oss en stark position att ta
marknadsandelar på en global ljudboksmarknad som står inför kraftfull
tillväxt drivet av användarnas nya sätt att ta till sig berättelser,
säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel.

Storytels finansiella ambitioner för perioden 2020-2023

Under Kapitalmarknadsdagen kommer Storytels ledningsgrupp att ge en
översikt över bolagets finansiella ambitioner för 2020 samt på
medellång sikt.

Prognos och mål för 2020:

·
Antalet betalande kunder före slutet av 2020 prognostiseras till 1,5
miljoner, motsvarande en abonnenttillväxt på 36%.

·
Intäkterna från streamingverksamheten väntas öka med 32-35% och landa
i spannet 1,9-2,0 miljarder SEK.

·
Storytel kommer lansera sin tjänst i ytterligare 1-3 länder under
2020, och fortsätta den starka expansionen i sina 20 redan lanserade
länder.

·
Storytels negativa EBITDA-marginal förväntas förbättras från 16%
negativ år 2019 till spannet 10-12% negativ under 2020. Detta med
befintliga redovisningsprinciper, där kostnadsföringsmodellen av
egenupparbetade immateriella anläggningstillgångar tillämpas.

·
Storytel kommer under året byta till en redovisningsprincip där
bolagets immateriella tillgångar aktiveras i balansräkningen. Även
detta förväntas ge positiva effekter på lönsamheten och således finns
möjlighet att förbättra den negativa EBITDA marginalen om 10-12%
enligt ovanstående punkt. Detta kommer att ske inom befintlig
redovisningsstandard K3 men kan ses som ett steg att byta till IFRS
inom de närmaste åren.

·
Under 2020 förväntas ytterligare 2-4 marknader nå lönsamhet. Redan
under inledningen av året har Nederländerna lyckats ansluta sig till
gruppen av lönsamma Storytel-marknader som därmed blir det femte
landet att nå lönsamhet.

Mål fram till 2023:

·
Storytel förutspår en genomsnittlig årlig abonnenttilllväxt på omkring
40%.

·
En genomsnittlig årlig intäktstillväxt inom streamingverksamheten på
omkring 35% förväntas uppnås.

·
Tillväxt kommer att prioriteras före lönsamhet under förutsättningen
att man ser en stärkt CLV/SAC.

·
Lönsamhet förväntas uppnås på varje enskild lokal marknad inom fem år
från lansering.

·
Fortsatt expansion med lanseringar på över 20 nya marknader.

Kapitalmarknadsdagens agenda (samtliga tider avser centraleuropeisk
tid, CET)

08.30

Kaffe och smörgås

09.00

Jonas Tellander, CEO och grundare av Storytel.

Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer

Stefan Tegenfalk, Chief Digital Officer

10.00

Kaffepaus

10.30

Rickard Henley, Chief Publishing Officer

Sofie Zettergren, Chief Financial Officer

Summering av CEO Jonas Tellander

11.30

Q&A med Storytels ledningsgrupp

12.00

Storytels kapitalmarknadsdag avslutas

Ta del av presentationen

Presentationen från tisdagens Kapitalmarknadsdag kommer finnas
tillgänglig från tisdag morgon på Storytel IR hemsida här
(https://investors.storytel.com/en/). En filmad version av
presentationen kommer att läggas upp på hemsidan under onsdagen.

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på
info@fnca.se samt 08-528 00 399.

För mer information:

Jonas Tellander, CEO: +46 70 261 61 36

Sofie Zettergren, CFO: +46 70 509 98 08

Dan Panas, Head of Communications: +46 70 186 52 90

Denna information utgör insiderinformation i enlighet med EU:s
marknadsmissbruksförordning 596/2014 och är sådan information som
Storytel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid tidpunkten
angivet i detta pressmeddelande av Bolagets nyhetsdistributör Cision.

Storytel är norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och
e-böcker, med mer än 300 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är
att göra världen till en mer empatisk plats, genom fantastiska
berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som
helst och när som helst. Storytel erbjuder både en digital
distributionslösning och förlagsverksamhet. Streamingverksamheten är
en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena
Storytel och Mofibo. Förlagsverksamheten består av Norstedts,
Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén &
Sjögren, B. Wahlströms, Gummerus Kustannus och Norstedts kartor.
Ztory - en streamingtjänst för tidningar och magasin, blev en del av
Storytel i januari 2019. Storytel finns idag på 19 marknader och har
sitt huvudkontor i Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/storytel/r/storytel-haller-kapitalmarknadsdag...
https://mb.cision.com/Main/11546/3008038/1173751.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.