Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-25

Storytel: Storytel lanseras i Tyskland sommaren 2019

Storytel AB ("Storytel") lanserar sig på den tyska marknaden sommaren
2019. Etableringen är ytterligare ett steg i Storytels offensiva
globala expansions- och tillväxtstrategi, som under 2019 även
omfattar tidigare kommunicerade lanseringar i Singapore och
Brasilien.

Storytel kan idag berätta att företaget kommer att lansera sin tjänst
i Tyskland sommaren 2019.

Den tyska verksamheten kommer drivas av ett lokalt tyskt team i
samarbete med Storytels globala funktioner. Det är ett lagbygge som
speglar Storytels ambition och mission om en global organisation med
högsta möjliga fokus på de bästa ljud- och e-boksupplevelserna för
konsumenterna på de enskilda lokala marknaderna.

Den tyska ljudboksmarknadens försäljning uppgår idag till cirka 180
miljoner euro.

Antalet aktiva ljudbokslyssnare i landet var under 2018 cirka 18
miljoner, varav hela 47 procent fortfarande lyssnar på CD-böcker. Den
tyska marknaden för e-böcker och ljudböcker befinner sig samtidigt i
en spännande omvandlingsfas där strömmade digitala tjänster är den
snabbast växande affärsmodellen.

"Vi ser en möjlighet att bidra positivt till digitaliseringen av den
tyska bokmarknaden på samma sätt som vi redan har gjort i exempelvis
Sverige och Danmark. Redan för 14 år sedan, när vi sonderade den
europeiska bokmarknaden och besökte bokmässorna i Frankfurt och
Leipzig inför starten av Storytel, fanns en tyskspråkig tjänst med i
planerna. Storytels vision är att göra berättelser till en självklar
del av människors vardag över hela världen och det känns fantastiskt
att tiden nu äntligen är mogen för att ta vår tjänst till den tyska
publiken, säger Jonas Tellander, VD och grundare av Storytel.

Storytel har tidigare berättat att företaget även kommer att lanseras
i Singapore och Brasilien under 2019.

"Vi är sporrade och redo att ta vår tjänst till Tyskland, Brasilien
och Singapore i år. Det är strategiskt viktiga länder i digital
transformation som alla har stark berättartradition och dynamisk
kultur, och där Storytel verkligen kan göra skillnad både när det
gäller kundupplevelse och innehåll", säger Stefan Tegenfalk, Head of
Expansion på Storytel.

För mer information, kontakta:

Jonas Tellander, VD och grundare: +46 70 261 61 36

Dan Panas, kommunikationschef: +46 70 186 52 90

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på
info@fnca.se samt 08-528 00 399.

Denna information är sådan information som Storytel AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid
tidpunkten angivet i detta pressmeddelande.

Om Storytel

Storytelkoncernen består av två affärsområden, Streaming och
Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst
för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i
dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Nederländerna,
Polen, Ryssland, Spanien, Indien, Förenade Arabemiraten, Turkiet,
Italien, Mexiko och Bulgarien I affärsområdet Streaming ingår även
ljudboksutgivning och Storytel Original som framförallt bedrivs i
ljudboksförlaget Storyside. Inom affärsområdet Publishing finns
bokförlagen Norstedts, Massolit, Printz Publishing, danska People's
Press, Storytel Publishing, Rabén & Sjögren och B.Wahlströms samt
Norstedts Kartor.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/storytel/r/storytel-lanseras-i-tyskland-sommar...
https://mb.cision.com/Main/11546/2748451/997020.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.