Du är här

2018-08-16

Storytels investeringar i ljudboksproduktion ger resultat, global expansion kommer fortsätta - finanschef

Storytel ska fortsätta sin globala expansion och bolaget är övertygade om
att ljudboken kan bli stor i alla världens länder på sikt. Det säger
bolagets finanschef Sofie Zettergren till Finwire.

Storytel ökade omsättningen med 27 procent till 338 miljoner kronor i andra
kvartalet, samtidigt som nettoförlusten mer än fördubblades till 64
miljoner kronor. Bidragande var den svaga svenska kronan som tyngde
resultatet på grund av stora marknadsföringskostnader och investeringar i
innehåll på nya marknader.

Finanschefen konstaterar att täckningsbidraget faktiskt var bättre i andra
kvartalet jämfört med det första.

"Detta förklaras delvis av att vi hade en högre marknadsandel, det vill
säga av total konsumtion i tjänsten var en större andel på innehåll som vi
själva äger. Det visar att våra investeringar i ljudboksproduktion ger
resultat."

Storytel finns i dag på 13 marknader varav Sverige, Norge och Danmark är
lönsamma. Vd Jonas Tellander sade i rapportens videopresentation att
ytterligare en eller två marknader förhoppningsvis går med plus nästa år,
och enligt finanschefen är det just nu Island och Nederländerna som har
närmast till att visa vinst.

Ljudboksbolaget har inte legat på latsidan gällande expansionstakten då man
för ett år sedan endast fanns på sju marknader. Näst på tur står Mexiko och
Bulgarien. På en fråga om när bolaget är nöjda med expansionen svarar Sofie
Zettergren:

"Vi har inte gått ut med någon information om nästkommande år än men vi
vill fortsätta vår globala expansion och är övertygade om att ljudboken kan
bli stor i världens alla länder på sikt".

Under kvartalet lanserades bolagets egna läsplatta Storytel Reader och den
första leveransen sålde slut direkt. I nuläget kan plattan endast användas
för läsning men en lyssningsfunktion planeras innan slutet av året.

Storytel går inte ut med hur många enheter det rör sig om och finanschefen
vill heller inte kvantifiera vilka förväntningar som finns på
försäljningen, men bolaget tror att e-böcker har en stor potential på den
svenska marknaden och andra länder, som Storbritannien.

"Nu i början är det såklart en del utveckling som behöver göras efter den
initiala feedbacken från kunder. När vi har en sömlös produkt och
kundupplevelse kommer vi trycka på mer och expandera utomlands", säger
Sofie Zettergren.

Storytel har i dag nära 4 procent av Sverige och Danmarks befolkning som
kunder och Norge ligger inte långt efter. De marknaderna räknas ändå inte
som mogna.

"Det finns fortfarande potential att öka de marknaderna med kanske 50 eller
till och med 100 procent från var vi är idag. Huruvida det är överförbart
till större marknader som Indien eller Ryssland återstår att se", sade vd
Jonas Tellander i rapportvideon.

Finanschefen konstaterar att man de senaste åren vuxit med cirka 60 000
abonnenter årligen i Sverige, en siffra som spås kunna uppnås "i år och
några år till".

Under 2017 var Storytels marknadsandel 84 procent. Sedan dess har
Akademibokhandeln lanserat en egen ljudbokstjänst och till konkurrenterna
hör även Bookbeat.

"Såhär långt ser vi inte att vi har tappat mot konkurrenter utan då snarare
att totalmarknaden har vuxit", säger Sofie Zettergren om konkurrensen.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

-----------------------------------------------------------
http://mb.cision.com/Main/11546/2592437/891591.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=MM24GHlKA10

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.