Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-28

Strax: STRAX: DELÅRSRAPPORT NR 2 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2019

STRAX Q2 drivs av Urbanista och kostnadsbesparingar implementerade
under 2018

· Koncernens försäljning för perioden 1 januari - 30 juni 2019
uppgick till 44,6 (45,8) MEUR, motsvarande en minskning med 2,6
procent, bruttomarginalen uppgick till 24,6 (32,5) procent.

· Koncernens resultat för perioden 1 januari - 30 juni 2019 uppgick
till -3,2 (-0,9) MEUR motsvarande -0,02 (0,00) euro per aktie. Eget
kapital per den 30 juni 2019 uppgick till 18,3 (20,9) MEUR
motsvarande 0,17 (0,18) euro per aktie.

· EBITDA under perioden 1 januari - 30 juni 2019 uppgick till 2,1
(2,6) MEUR.

· Rörelsekostnaderna minskade med 3,2 MEUR under det första halvåret
2019 jämfört med föregående år som ett resultat av de
kostnadsbesparingar som initierade under 2018, motsvarande 25
procent, och följer planen med kostnadsbesparingar om 7-8 MEUR under
2019.

· Som förväntad minskade försäljning och bruttomarginaler under det
första halvåret 2019 som följd av försäljning av Gear4. STRAX
förväntar inte att försäljningen under 2019 kommer att minska
materiellt trots försäljningen av Gear4 och bruttomarginalerna
förväntas vara stabila eller förbättras under 2019.

· Urbanista fortsatte att utvecklas positivt under Q2 2019 med en
försäljningstillväxt uppgående till 80% jämfört med föregående år och
skapar därigenom värde för STRAX.

· Under det första halvåret minskade de räntebärande skulder med 12
MEUR genom återbetalning av lån samt lägre utnyttjande av
rörelsekrediter.

· STRAX förvärvade, med tillträdesdatum 1 april 2019, samtliga
utestående aktier i Brandvault, en verksamhet fokuserad på
försäljning genom marknadsplatser för e-handel globalt.

"I en utmanande omvärld är jag nöjd med utvecklingen under det andra
kvartalet 2019. De flesta av våra geografiska marknader har hållit
uppe försäljningen samtidigt som Urbanista, med en tillväxt under Q2
2019 om 80%, ökar i betydelse avseende försäljning och lönsamhet för
koncernen. Vår aggressiva sänkning av operativa kostnader initierad
under 2018 bidrog till förbättrad lönsamhet under kvartalet och vi
följer planen som tidigare kommunicerats för att spara 7 - 8 MEUR för
helåret 2019".

Gudmundur Palmason, VD

För ytterligare information, kontakta Gudmundur Palmason, VD, STRAX
AB,

tel. +46 8 545 01750
Denna information är sådan som Strax AB är skyldigt att offentliggöra
enligt EU:s arknadsmissbruksförordning och lagen om
värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående
kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2019 kl.
08:55 CEST.

Om STRAX
STRAX är en marknadsledande global specialist inom mobilatillbehör.
STRAX har byggt ett "House of Brands" i tillägg till de värdeskapande
kundspecifika lösningar och tjänster som erbjuds. STRAX House of
Brands innehåller egna märken: XQISIT, Urbanista, THOR och Clckr,
samt licensierade märken: adidas och bugatti. Därutöver representerar
STRAX även över 40 stora varumärken för mobiltillbehör och säljer i
alla huvudkanaler, från telekomoperatörer, grossister och
elektronikbutiker till livstilsbutiker och direkt till kunder online.
STRAX grundades 1995 i Miami och Hongkong och har sedan dess vuxit
världen över. I dagens läge har STRAX 190 anställda i 13 länder, med
operativt huvudkontor och logistik- och distributionscenter i
Tyskland. STRAX är noterat på Nasdaq Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/strax/r/strax--delarsrapport-nr-2-for-rakensk...
https://mb.cision.com/Main/661/2890057/1096503.pdf
https://mb.cision.com/Public/661/2890057/b9f0b61949ce1855.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.