Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-11-22

Strax: STRAX: STRATEGISKA FÖRVÄRV OCH PARTNERSKAP MED VODAFONE

Strax har förvärvat majoriteten av aktierna i två bolag som arbetar
med utveckling, distribution och försäljning av tillbehör under
varumärket Vodafone till Vodafones försäljningskanaler i Västeuropa,
Mellanöstern och Afrika. Strax tillför betydande kunskap inom
produktutveckling, tillverkning, varumärkeshantering, marknadsföring
och säljstrategier samt resurser inom sourcing och kvalitetskontroll.
Förvärvet av 50,1 procent av aktierna i Celcom HK och Mobile
Accessory Club ger en unik ingång till partnerskap med Vodafone för
att skapa vad vi bedömer som ett av de starkaste utbuden inom
tillbehör för mobiltelefoner och tablets för Vodafones målmarknader.

"Jag är övertygad om att dessa förvärv och avtalet med Vodafone kommer
att vara värdeskapande för både Strax och Vodafone. Det initiala
samarbetet har redan levererat lovande resultat och jag ser fram emot
att bygga ömsesidigt givande långsiktigt partnerskap med Vodafone"
säger Gudmundur Palmason, VD, Strax AB.

För ytterligare information, kontakta Gudmundur Palmason, VD, Strax
AB, +46 8 545 01750.

Denna information är sådan information som Strax AB är skyldigt att
offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen
lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för
offentliggörande den 22 november 2016, kl 13:15.

Om Strax
Strax är en global specialist inom mobilaccessoarer med ett antal egna
varumärken, exempelvis Xqisit, Gear4, Urbanista, Flavr, Avo och Thor,
därtill tredjepartsvarumärken samt licensierade varumärken och har
dessutom ett heltäckande tjänsteerbjudande. Strax fortsätter även
successivt att stärka sin närvaro inom connected devices, med
produkter såsom aktivitetsarmband och smarta produkter för hemmet.
Strax erbjudande riktas främst till butiksåterförsäljare,
mobiloperatörer och e-handelsbutiker. Totalt har Strax mer än 600
B2B-kunder globalt och innefattar bolag såsom Dixons Carphone,
Staples, Swisscom, Telenor, T-Mobile samt Amazon. Strax har
verksamhet via dotterbolag i Tyskland, Frankrike, Storbritannien,
Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Schweiz, Polen, USA, Hongkong
och Kina. Under 2015 uppgick försäljningen till cirka 748 MSEK,
vilket motsvarar en försäljningstillväxt om cirka 18 procent. För
samma period hade bolaget ett rörelseresultat om cirka 33 MSEK. Per
den 31 december 2015 hade Strax 165 heltidsanställda.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/strax/r/strax-strategiska-forvarv-och-partners...
http://mb.cision.com/Main/661/2128426/593761.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.