Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-07

Strax: STRAX: URBANISTA HADE ETT REKORDÅR 2019 MED EN TILLVÄXT INOM E-HANDEL MED ÖVER 1 000%

Urbanista, livsstilsvarumärket inom audio som är ett helägt
dotterbolag till STRAX, avslutade 2019 starkt som förväntat.
Omsättningen under 2019 uppgick till 240 MSEK jämfört med 141 MSEK
föregående år vilket motsvarar en tillväxt om 70 procent.

Försäljningstillväxten under 2019 kom från samtliga
försäljningskanaler där e-handeln från den egna webbutiken utmärkte
sig med mer än 1 000 procents tillväxt. Detta som ett resultat av en
fokuserad och offensiv strategi samt rekryteringen av ett helt nytt
team för att implementera strategin och maximera möjligheterna inom
e-handel.

Tillväxten både online och offline möjliggjordes genom en stark
produktportfölj, framförallt inom segmentet true wireless hörlurar,
där Urbanista lanserade tre nya produkter under 2019. Enligt
"Counterpoint Research" förväntas marknaden för segmentet true
wireless hörlurar växa med en CAGR om 80% under perioden 2019-2022
och Urbanista är väl positionerade att följa den utvecklingen.

"Vi har lyckats uppnå en betydande tillväxt varje år sedan STRAX
förvärvade Urbanista 2014, men under 2019 känns det som att allt föll
på plats med relevanta och väl tajmade produktlanseringar som lett
till försäljningsframgångar både online och offline. Närvaro i
sociala medier och e-handel är av största vikt för varumärket och jag
är mycket imponerad hur väl det digitala marknadsföringsteamet har
genomfört den strategiska planen och sättet som hela Urbanistas
organisation har hanterat utmaningarna som följer av kraftig
tillväxt. Med en stark portfölj av true wireless hörlurar och en
lovande lanseringsplan för nya produkter, inkluderande en produkt med
active noise cancelation (ANC) presenterad på CES i Las Vegas i dag,
är jag övertygad om att framgångarna kommer att fortsätta. Att
organisationen har bevisat att man har det som krävs för att leverera
i en fas av stark tillväxt är samtidigt betryggande." säger Gudmundur
Palmason, VD, STRAX AB.

För ytterligare information, kontakta Gudmundur Palmason, VD, STRAX
AB, tel. +46 8 545 01750

Om Urbanista:
Urbanista är ett skandinaviskt varumärke som designar och tillverkar
audio-produkter. Urbanista erbjuder produkter med en unik design i
samspel med det senaste inom teknik. Urbanista skapar produkter för
ett liv i rörelse dedikerade till urbana människor oavsett var de bor
i världen. Urbanistas produkter finns tillgängliga online samt i över
20 000 butiker i 80 länder runt om i världen. För mer information
besök www.urbanista.com

Om STRAX
STRAX är en marknadsledande global specialist inom mobila tillbehör.
STRAX utvecklar och driver varumärken genom en "omni-channel
strategi". Strax har två kompletterande verksamheter - egna
varumärken och distribution (retail och online marknadsplatser) - där
livsstils audio varumärket Urbanista är flaggskeppet tillsammans med
de licensierade varumärkena inom adidas. Genom plattformen för
retaildistribution i Europa representerar STRAX 40 ledande varumärken
inom mobila tillbehör, medan Brandvault genom online marknadsplatser
primärt representerar de egna varumärkena och nyetablerade varumärken
inom STRAX gruppen. Försäljningen sker i alla
nyckel-försäljningskanaler som telekomoperatörer,
konsumentelektronik, lifestyle retailers och direkt till konsument
online. STRAX grundades 1995 i Miami och Hongkong och har sedan dess
vuxit världen över. I dag har STRAX cirka 200 anställda i 12 länder,
med operativt huvudkontor och logistik- och distributionscenter i
Tyskland. STRAX är noterat på Nasdaq Stockholm.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/strax/r/strax--urbanista-hade-ett-rekordar-20...
https://mb.cision.com/Main/661/3002827/1170864.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.