Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-01-30

Superfruit vill ta in nytt kapital via Pepins för att expandera i dagligvaruhandeln

Superfruit, som är ett av Nordens ledande varumärken inom ”supermat”,
siktar på att under det första kvartalet ta in 8-12 miljoner kronor via
Pepins för att expandera i dagligvaruhandeln.

För Superfruit var valet av Pepins, en marknadsplats för aktieandelsbaserad
gräsrotsfinansiering, "ett självklart val". Det säger bolagets vd Martin
Lyberg, som tror att finansieringsrundan kan få ett stort intresse då
bolaget redan har en engagerad kundbas.

Till skillnad från en del andra bolag som har sökt finansiering via Pepins
så har Superfruit redan en operativ affärsmodell, med över 70 produkter i
sju olika länder. Vd:n tror emellertid att det finns mer utrymme att växa.

- Supermat växer i hela Europa. Vi finns i England i dag, där har vi
tillväxt och vi kommer in på nya kanaler. Även en liten marknad som Island
är jätteintressant, i förhållande till befolkningen äter man mycket
hälsokost och supermat växer även där, säger han till Finwire i samband med
bolagets presentation hos Pepins.

Superfruit har i dag egen produktion och paketering för majoriteten av
sortimentet. Det ger enligt Lyberg skalfördelar vid tillväxt, lägre
logistikkostnader och en flexibilitet att ställa om vid oväntade
kampanjvolymer.

Företaget finns i dag i 500 butiker, men målet med kapitalanskaffningen är
att finnas i 100 nya dagligvarubutiker och 1.000 dagligvarubutiker
långsiktigt. Detta genom lanseringen Superfruit Foods, ett sortiment riktat
mot dagligvaruhandeln.

- Vi har precis kommit ut med produkterna i de första butikerna. Nu gjorde
vi en demo i en av butikerna och sålde slut alla produkterna där. Så det
känns ju väldigt bra, svarar Lyberg på en fråga om hur det har gått
hittills för sortimentet.

Superfruit har redan varit i kontakt med de flesta större aktörer och
håller på att bygga upp säljorganisationen steg för steg, säger Lyberg. Med
överkapacitet i produktionen och inplanerat köp av en ny produktionslinje
har man även en kostym att växa i.

En utmaning är enligt vd:n att bygga upp distributionen och få plats i
hyllorna - att leverera varor som efterfrågas.

- Det tror jag att vi har. Eftersom vi har en så bred portfölj så ser vi
vad som funkar och inte funkar. Sortimentsmässigt så tror jag nog att vi
att vi är "spot on". Den stora utmaningen blir att bygga upp bra säljkår.

Superfruits mål är att ha en omsättning på 100 miljoner kronor inom fyra
år, vilket uppges vara en ”försiktigkalkyl”. Av de 8-12 miljoner kronor som
efterfrågas i finansieringsrundan vill bolaget satsa hälften på att bygga
upp en säljorganisation. Övriga poster är marknadsföring, produktutveckling
och distribution.

Anton Wilén
anton.wilen@finwire.se, 0765-46 64 41
Nyhetsbyrån Finwire

Författare FWS

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.