Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-09-09

Svedbergs: Huvudägares önskan om exit bakgrund till affär - SO

(SIX) Att Svedbergs huvudägare, Sven Svedberg, ville ur sitt
innehav är bakgrunden till dagens avsiktsförklaringar om en affär,
säger Svedbergs ordförande Anders Ilstam till SIX News. Samtidigt ser
Svedbergs vd Fredrik Björkman möjligheter att både utveckla
varumärkena och ta fram synergier.

Sune Svedberg har hunnit bli 83 år gammal och har under ett antal
år funderat på att sälja sina aktier då inget av hans barn varit
intresserad av att ta över bolaget, säger ordförande Ilstam. Arbetet
med att hitta en exit har blivit mer intensivt under det senaste
halvåret och tog sig till en början formen att man letade efter en
köpare till hela bolaget.

Lösningen som man kom fram till blev i stället att Sune Svedberg
säljer nästan alla sina aktier till Stena Adactum. Det sker samtidigt
som Svedbergs, bolaget, förvärvar Macro från Stena-ägda Ballingslöv.
Ilstam känner folket på Stena sedan gammalt då han sedan många år
sitter som ordförande i Beijer Electronics, som ägs av ett annat
Stena-bolag, Stena Sessan. Vd i båda Stena-bolagen är Martin
Svalstedt.

Att det är just avsiktsförklaringar som presenteras i dag, och inte
slutgiltiga avtal, beror enligt Svedbergs vd Fredrik Björkman på de
informationsregler som följer av att Svedbergs är noterat. Reglerna
gör det svårt för Svedbergs att närma sig andra bolag utan att
insiderproblematik uppstår. Med dagens avsiktsförklaringar kan
Svedbergs titta på Macro hur noggrant man vill utan att den risken
föreligger.

Utan att ha lyft på varje sten är han dock säker på att han vill
köpa Macro. En avsiktsförklaring innebär att alla är överens på en
övergripande nivå, och sen ska givetvis detaljerna också gås igenom.
"Men vi tror oss veta så mycket att vi är säkra på detta, annars hade
vi aldrig gått ut med det", säger han.

De båda bolagen, Svedbergs och Macro, är i någon mån lika i sin
struktur, men Björkman bedömer att produkterna och varumärkena
kompletterar varandra. Båda ligger i premiumsegmentet där Macro är
starka inom dusch medan Svedbergs har sin styrka inom möbler. Dessutom
finns synergier i alla delar av bolaget.

"Så här finns det möjligheter att ta fram synergier och möjligheter
att utveckla varumärkena från där de står i dag", säger Björkman.

Affären väntas slutföras i det fjärde kvartalet.

Andreas Johansson, tel +46 76 546 6483
mailto:andreas.johansson@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.