Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-30

Svedbergs levererar

wysiwyg_image

Badrumsföretaget Svedbergs hade en organisk tillväxt om 3 procent under det tredje kvartalet, drivet av ökad omsättning inom både konsument och projekt.

Omsättningen i tredje kvartalet uppgick till 135 miljoner kronor, en ökning totalt med 41 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

EBITA-resultatet under tredje kvartalet uppgick till 14,5 miljoner kronor, vilket var en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Engångsposter påverkar kvartalsresultatet negativt med 1,5 miljoner kronor medan valutaförändringar påverkar resultatet positivt med 0,4 miljoner.

EBITA-marginalen är fortsatt lägre än föregående år vilket beror på både kund- och produktmix samt att Macro har en lägre marginal än Svedbergs.

Macro förvärvades i december 2016 och från februari i år har flera gemensamma funktioner slagits samman i syfte att öka effektiviteten i verksamheten. Sammanslagningen har fungerat väl, säger vd Sofia Axelsson.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.