Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-12-14

Svensk Energi: Kommentar årets SKI: Uthålligt arbete i elbranschen får blandat betyg av kunderna

2015-12-14

Elhandelsföretagen har hämtat igen förra årets nedgång och får bättre
betyg för såväl förtroende som kundrelationer. Elnätsföretagen
däremot dippar efter flera års konsekvent uppgång. Det är blandade
besked i årets SKI för en bransch som jobbat aktivt med
förtroendefrågan och kundhanteringen sedan lång tid tillbaka.

Elbranschen har sedan 10 år tillbaka arbetat med olika
förtroendestärkande åtgärder. Det visar sig genom successivt
förbättrat resultat i SKI-mätningarna. Elhandelsföretagens kurva har
återhämtat sig efter förra årets dipp, medan elnätsföretagen dippar
för första gången på flera år. Orsaken, enligt SKI, är bland annat
att kunskapen om verksamheten är låg och att kundrelationerna behöver
stärkas.

- SKI-undersökningen visar att de kunder som kontaktar företagens
kundservice är i allmänhet nöjda, men även de som inte självmant tar
kontakt behöver bli bekräftade. Här har elbranschens företag kommit
lite olika långt även om vi ser en generell, positiv utveckling,
säger Malin Thorsén, projektledare för Ladda Sverige hos Svensk
Energi.

- Den senaste tidens stormar och oväder ställer elsystemet och
kundhanteringen på rejäla prov. Vi är sedan länge duktiga på att
samverka mellan elnätsföretagen för att kunderna ska få tillbaka elen
så fort som möjligt vid strömavbrott. Tack vare sociala media och
andra digitala möjligheter utvecklas också kundkommunikationen. Men
det finns mer att göra. Inte minst i att berätta om elnätens roll i
omställningen av energisystemet och kostnaderna som följer med det,
fortsätter Malin Thorsén.

Behov bortom det självklara
Inom ramen för det branschgemensamma arbetet Ladda Sverige, som syftar
till att stärka förtroendet hos kunderna, har Svensk Energi sedan
fyra år tillbaka lyft fram vikten av att berätta om de mjuka värdena
med branschens verksamheter. Årets SKI ger kvitto på att detta är
rätt väg att gå.

- Som kund ser man ju inte skillnad på elen oavsett vilket företag den
kommer ifrån, och därför har vi sedan ett bra tag tillbaka pratat om
vikten av att fokusera på andra saker än bara pris för att skapa
andra värden för kunden. Självklart känns det bra att vi nu får denna
rekommendation bekräftad av SKI-mätningen, säger Malin Thorsén,
projektledare för Ladda Sverige hos Svensk Energi.

Svensk Energis egen årliga förtroendemätning, som utförs av Ipsos,
visar också att kundservicen och fakturan egentligen inte längre
upplevs som ett problem av kunderna.

Vill du veta mer? Kontaktpersoner:
Kalle Karlsson, kommunikationschef, kalle.karlsson@svenskenergi.se,
tel 08-677 28 18

Malin Thorsén, Ladda Sverige-projektet, malin.thorsen@svenskenergi.se,
tel 08-677 26 94

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/svensk-energi/r/kommentar-arets-ski--uthalligt...
http://mb.cision.com/Main/1200/9883636/456254.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.