Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-03

SVENSK HANDEL: SHOPPINGTURISMEN ALLT VIKTIGARE FÖR HANDELN

STOCKHOLM (Direkt) Shoppingturism har växt betydligt snabbare än övrig
turismkonsumtion och detaljhandel och omsatte 85 miljarder kronor förra året,
motsvarande 11 procent av den svenska detaljhandelns totala omsättning.

Det visar Svensk Handels rapport "Shoppingturism i Sverige", enligt ett
pressmeddelande.

Utländska besökare i Sverige står för den största delen av shoppingturismen,
under 2016 handlade de för 54 miljarder kronor i den svenska handeln.

"Många gånger är shopping huvudorsaken med själva resan. I tider där
digitalisering och internationalisering förändrar spelplanen för handeln blir
kundgruppen besökare allt viktigare", säger Mats Hedenström, näringspolitisk
chef på Svensk Handel, i en kommentar.

Shoppingturismen har ökat med 136 procent år 2000-2016 och Svensk Handel ser
en stor fortsatt potential för ökad shoppingturism framöver.
---------------------------------------
Makroredaktionen +46 8 5191 7931, http://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.