Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-08-26

Sveriges MotorCyklister: Satsa på rätt åtgärder för att minska MC-olyckor!

Beslutsfattarna utgår från bilister när de bestämmer vilka åtgärder
som ska vidtas för att minska antalet olyckor på MC. Vajerräcken,
sänkta hastighetsgränser och fartkameror leder dock inte till färre
dödade på motorcykel. Faktum är att nästan en tredjedel av dem som
omkommer på tvåhjulig MC struntar i lagar och regler. De kör utan
körkort, är alkohol- och eller drogpåverkade, kör ofta på stulen,
avställd, oförsäkrad eller lånad motorcykel. Gruppen bryr sig inte om
trafikregler och stoppas inte av fartkameror. I SMC:s nya rapport
"Extremt Beteende 3.0", som presenteras på Tylösandsseminariet nästa
vecka, finns skrämmande statistik som visar att det krävs
faktabaserat underlag i arbetet med att nå etappmålen i Nollvisionen.

Att köra motorcykel är en frihet och en känsla som allt fler
upptäcker. Fördelarna med att köra MC är många, inte minst i
storstäder där trängsel är ett stort problem. Trots en fördubbling av
antalet MC på vägarna har olycksantalet varit relativt konstant ända
sedan 50-talet. Man kan tycka att det låter bra, men SMC är inte
nöjda.

- Med den kunskap som finns borde siffran vara betydligt lägre. Tyvärr
utgår åtgärderna i svensk trafiksäkerhet inte från dem som dödas på
motorcykel utan från de som färdas i personbil. Körkortsinnehav är
till exempel inte en prioriterad åtgärd. Detta tar SMC på största
allvar, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC.

SMC ser en trend i att allt fler körkortslösa, drog- och
alkoholpåverkade väljer att sätta sig på en olaglig motorcykel. Denna
utveckling, tillsammans med färre poliser på vägarna, myndigheternas
ensidiga satsningar på en vägmiljö som är direkt livsfarlig för
MC-förare och en övertro på skärpta hastighetsregler, ger fel effekt.
Vi kommer aldrig att nå målen med att halvera antalet dödade och
skadade på motorcykel med de åtgärder som är utgångspunkten för
svenskt trafiksäkerhetsarbete. En tredjedel av de som omkommer har
nämligen ställt sig vid sidan av samhällets lagar och regler.

För att komma till rätta med olovlig körning och andra allvarliga
trafikbrott behövs riktiga trafikpoliser längs vägarna. Automatisk
hastighetsövervakning hindrar inte drog- och alkoholpåverkade som
framför fordon de inte har behörighet att köra. Alla som arbetar med
trafiksäkerhet bör samarbeta för att uppmärksamma och åtgärda den
höga risken för körkortslösa förare. Polis, myndigheter,
försäkringsbolag, föräldrar, vänner, handlare och andra bör kunna
bidra för att minska det stora antalet dödade och skadade som aldrig
borde satt sig på en motorcykel. För SMC är det självklart att
körkortsinnehav ska vara ett prioriterat mål för alla som kör ett
motorfordon på våra vägar. Det behövs också en gedigen
körkortsutbildning. För att få folk att ta körkort måste reglerna för
MC-körkort vara enkla, liksom att innehåll och prisbilden för att ta
ett körkort är rimlig och kostnadseffektiv.

Att utforma vägmiljön utifrån de som sitter i en bil leder till en
ökad skaderisk och i värsta fall ökad olycksrisk för motorcyklister.
Bara i sommar har åtta motorcyklister omkommit i krock med ett räcke
vilket är en tredjedel av de omkomna och den högsta andelen i
världen. Att fortsätta räckesutbyggnaden utan särskilda åtgärder för
motorcyklister kommer att betyda fler dödade och skadade. Det är inte
heller förenligt med Nollvisionen som handlar om att bygga en
vägmiljö som är förlåtande för människor som begår misstag.

Läs SMC:s rapport "Extremt Beteende 3.0" på www.svmc.se.
Kontaktinformation:

Stefan Dangardt, ordförande 076-787 22 79

Jesper Christensen, generalsekreterare 070-557 75 00

Maria Nordqvist, politisk sekreterare 070-538 39 38

Petra Holmlund, informatör 070-600 71 27

Epost: fornamn.efternamn(at)svmc.se

Sveriges MotorCyklister, SMC, är en intresseorganisation för
motorcyklister.

SMC har cirka 70.000 medlemmar. De viktigaste arbetsområden är
trafiksäkerhet, turism, försäkringar, konsumentfrågor, fortbildning,
opinionsbildning och information. SMC ingår som medlemsorganisation i
globala MC- och trafiksäkerhetsorganisationer.

www.svmc.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/sveriges-motorcyklister/r/satsa-pa-ratt-atgard...

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.