Du är här

2017-09-29

Swedbank: Swedbank branschbäst i Nordens största hållbarhetsstudie

29 september 2017

Swedbank har utsetts till den mest hållbara banken i studien
Sustainable Brand Index Business to Business. Det är beslutsfattare i
Sveriges största bolag som gjort bedömningen i Nordens största
hållbarhetsstudie.

Sustainable Brand Index Business to Business mäter beslutsfattares
uppfattning om varumärken och deras miljöansvar samt sociala
ansvarstagande. Swedbank är enligt studien bäst i branschen, och står
sig också bra i konkurrensen med alla företag i studien och kommer
totalt på plats 18 av 74.

- Vi har ett starkt engagemang i att bidra till en sund och hållbar
utveckling för våra kunder, våra ägare och för samhället i stort.
Därför är hållbarhetsfrågorna integrerade i vår affär. Bara så bygger
vi långsiktigt finansiellt värde, och det är en viktig bekräftelse
att andra företag har uppmärksammat den ambitionen, säger Birgitte
Bonnesen, vd och koncernchef Swedbank.

Hållbara val för kunderna bygger långsiktigt värde
Swedbanks hållbarhetsarbete innefattar såväl miljömässiga som etiska,
sociala och finansiella aspekter, och hållbarhetsfrågorna integreras
i affärsbeslut och affärsutveckling.

- Med fyra miljoner privatkunder i Sverige och nästan hälften av
landets företag i kundbasen kommer både ansvar och möjlighet att
påverka. Vi vill underlätta för kunderna att göra hållbara val,
oavsett om det handlar om ansvarsfulla investeringar, eller att
uppmuntra entreprenörskap som bidrar positivt i samhället och peka på
vilka affärsmöjligheter det innebär, säger Fredrik Nilzén,
hållbarhetschef på Swedbank.

För ytterligare information:
Fredrik Nilzén, hållbarhetschef Swedbank, tel 076-773 19 26
Josefine Uppling, presschef Swedbank, tel 076-114 54 21

Mer om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och
har genomförts sedan 2011. 2017 är första året som den inte bara
genomförs bland konsumenter utan även beslutsfattare. Målgruppen är
exekutiva beslutsfattare på företag med över 400 miljoner kronor i
omsättning. Studien genomfördes under april-juni 2017 och totalt
intervjuades 626 beslutsfattare om 74 varumärken och deras
miljöansvar samt sociala ansvarstagande.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna,
hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt
"Beyond Financial Growth". Som en ledande bank på hemmamarknaderna
Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av
finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner
privatkunder och ca 647 000 företags- och organisationskunder med 225
kontor i Sverige och 136kontor i de baltiska länderna. Koncernen har
även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 19 juli 2017
uppgick balansomslutningen till 2 426 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/swedbank/r/swedbank-branschbast-i-nordens-stor...
http://mb.cision.com/Main/67/2357198/729626.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.