Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-10-27

SWEDISH MATCH: COVID GAV POSTIV MIXEFFEKT I NORGE – VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match resultat kom in klart högre än väntat. Bolaget pekar på Zyn i USA och på de rökfria produkterna i Skandinavien – och på covid-19-effekterna.

"Det är svårt att identifiera och separera den påverkan som Covid-19-relaterade effekter har på resultatet. Summerar vi utvecklingen för de första nio månaderna står det dock klart att nettoeffekten förefaller ha varit positiv i betydande utsträckning och att en stor del av den resultatpåverkande effekten inföll i det tredje kvartalet", skriver vd Lars Dahlgren i tisdagens rapport.

Bolaget har därutöver noterat en ökad efterfrågan för både cigarrer och traditionella rökfria produkter i USA (moist snuff och tuggtobak).

För rökfria produkter i Skandinavien har efterfrågan sammantaget legat på en god nivå trots lägre gränshandel.

"Norska konsumenter, som omfattats och fortsätter att omfattas av reserestriktioner, har i väldigt hög utsträckning övergått till att göra sina inköp på den inhemska marknaden, även innefattade e-handel. Eftersom det i Norge inte finns något lågprissegment har övergången till inhemsk handel resulterat i betydande positiva mixeffekter", skriver bolaget i rapporten.

Swedish Match redovisar ett rörelseresultat på 2.019 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020.

Analytikerna hade räknat med ett resultat på 1.712 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.