Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-05-04

Swedish Match: Kommer avveckla Taiwan som testmarknad - VD

(SIX) Swedish Match kommer att avveckla testmarknaden Taiwan,
där man försökt sälja snus genom samriskbolaget SMPM
International som man driver tillsammans med PMI.
Det säger vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån SIX.
"Vi har fattat beslutet att avveckla Taiwan, däremot planerar
vi för ytterligare minst en testmarknad under året", säger han
utan att vilja avslöja vilket land det handlar om.
För testlanseringarna i Kanada och Ryssland ser bolaget
däremot positiva tecken.
"I Kanada är det väldigt tuffa marknadsföringsrestriktioner,
vilket gör att det tar lite tid. Men trenden är positiv. Nu
finns vi också lite bredare i landet. Vi började i Ontario och
sedan har vi expanderat västerut till Alberta och British
Columbia. Och de nya geografierna visar klart positiva trender",
säger Lars Dahlgren.
"Men sedan är det i väldigt liten skala. Vi pratat
storleksordningen 600 butiker", fortsätter han.
I Ryssland testsäljs nu SMPM Internationals snus i cirka 200
butiker runt Sankt Petersburgområdet.
"I Ryssland får vi, till skillnad från i Kanada, göra
marknadsföring och där ser vi positiva reaktioner från både
konsumenter och handlare. Omsättning per butik är högre än i
Kanada, men allt annat hade varit en besvikelse också eftersom
det är ett mindre antal butiker och därmed mer koncentrerat, och
sedan får vi som sagt göra betydligt mer marknadsföring", säger
Lars Dahlgren.
"Det finns ett intresse och det finns ett positivt
mottagande. Men det är för tidigt att dra slutsatsen att det
skulle bli en jättesuccé", fortsätter han.

Linus Lindqvist, tel +46 8-586 163 87
linus.lindqvist@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.