Du är här

2013-02-20

Swedish Match: Lågprissnus sätter press på lönsamheten - VD

(SIX) Att återigen sänka priset på Kaliber-snuset var en
"reaktion på ändrade marknadsförutsättningar". Den intensiva
konkurrensen inom lågprissegmentet i Sverige sätter press på
Swedish Matchs marginaler. Men att marknaden för lågprissnus
just nu växer på bekostnad av de segment där bolaget är starkare
spelar också in.

Det säger bolagets vd Hans Dahlgren till SIX News.

Efter prishöjningen på Kaliber-snus vid årsskiftet har
Swedish Matchs marknadsandel inom lågprissegmentet minskat med
cirka 2 procentenheter. Att återigen sänka priset är en enligt
Hans Dahlgren en "reaktion på ändrade marknadsförutsättningar".

"Vad vi kan se så är det ingen av våra konkurrenter som
justerat upp priserna vilket förstås sätter press på våra
marknadsandelar, volymer, och lönsamhet inom lågprissegmentet.
Därtill har en konkurrent ökat sina rabatter ganska kraftigt",
säger Hans Dahlgren.

"Inom lågprissegmentet är förstås ett attraktivt pris en
viktig del av marknadsmixen och då måste man agera fort om man
inte ska se kraftiga volymtapp."

Vid kapitalmarknadsdagen i november sa Lars Dahlgren att
Swedish Match räknar med att priserna på lågprissnus kommer att
öka under de kommande åren då många av tillverkarna av
lågprissnus har en dålig lönsamhet och "blöder".

"Vår analys kvarstår, men i en period av väldigt intensiv
priskonkurrens så rimmar det kortsiktiga inte alltid med det
långsiktiga", säger Lars Dahlgren idag.

Swedish Match räknar med att rörelseresultatet inom
affärsområdet Snus blir lägre under 2013 jämfört med 2012.
En anledning är den intensiva konkurrensen i lågprissegmentet,
men att "mixförändringen mellan prissegmenten har påverkat
marknaden negativt" spelar också in.

I klarspråk betyder det att lågprissegmentet där Swedish
Match nu har cirka en fjärdedel av den svenska marknaden växer
på bekostnad av full- och mellanprissegmenten där Swedish Match
har i princip hela respektive halva marknaden.

"Vi går in i det här året med en annan totalmarknad än vi
gjorde föregående år. När vi gick in i 2012 var
fullprissegmentet enligt Nielsen 68,7 procent av marknaden och
när vi nu går in i 2013 är det 62,5 procent", säger Lars
Dahlgren.

Rörelseresultatet för 2013 påverkas också negativt av ökade
satsningar och investeringar på bland annat portionssnus i USA.

"Men vi är övertygade att vi går ur det här året med en
betydligt starkare marknadsposition i ett kraftigt växande
segment på en marknad som också växer totalt" säger Lars
Dahlgren.

Mattias Magnusson
mattias.magnusson@six.group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.