Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-04

Swedish Match: Lägre andel premium bakom tappad marknadsandel - VD

(SIX) Swedish Matchs marknadsandel i Skandinavien sjönk med cirka
en procentenhet under det första kvartalet 2016. Detta då bolaget
förlorade andelar inom premiumsegmentet.

"Vi har sett en klar inbromsning i lågprissegmentets tillväxt.
Däremot har vi tappat lite grann inom premiumsegmentet, även om det
fortfarande är mycket starkt", säger vd Lars Dahlgren till SIX News.

Jämfört med samma kvartal föregående år har bolagets andel av
lågprissegmentet växt med 0,3 procentenheter, medan man däremot tappat
0,7 procentenheter inom premium.

"Det är ganska små förändringar, men det slår igenom. Delvis
förklaras detta av att vi är ganska starka inom lössnus, och det är
ett segment som bekant minskar", säger Dahlgren.

Just marknadsandelstappet beskrivs av vd:n som en av bolagets
utmaningar. Utvecklingen är "inte i magnituden som vi hade för några
år sedan, men sämre utveckling än under 2015", säger han.

Däremot noteras en fortsatt bra volymtillväxt, både underliggande
och rapporterad där egna volymer ökade med 4 procent under det första
kvartalet i Skandinavien.

Swedish Match förväntar sig att snusmarknaden i både Skandinavien
och USA fortsätter att växa i volym under 2016.

Snusmarginalen var en av de punkter som avvek mest i rapporten sett
till analytikernas förväntningar. Rörelsemarginal för produktområdet
snus på 41,8 procent (38,2) för det första kvartalet 2016, mot väntade
38,7 procent, enligt en sammanställning av analytikerestimat från
Inquiry Financial.

Detta angavs vara hänförligt till minskade rörelseförlusten för
snussatsningar utanför Skandinavien, som uppgick till 49 miljoner
kronor jämfört med 80 miljoner kronor föregående år.

"Det är klart att den skillnaden slår direkt på marginalen, så det
blir en ganska stor effekt av det. Sen är vår bedömning att
rörelseförlusten kommer att vara klart lägre för helåret 2016 än
helåret 2015, men kanske inte så mycket lägre än relationen 49 jämfört
med 80", säger Lars Dahlgren.

Därtill bidrog även högre leveransvolymer.

"Det är klart att den också har slagit positivt i resultat- och
därmed marginaljämförelsen. Vi har några fasta kostnader som
absorberades sämre förra året när vi hade betydligt lägre volymer.
Starka volymer i sig är väldigt positivt för lönsamheten och även för
marginalen", konstaterar vd:n.

Anton Wilén, +46 8 5861 6441
mailto:anton.wilen@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.