Du är här

2013-02-20

Swedish Match: Ökningen av vikt konsumenters önskemål - VD

(SIX) Tobaksbolaget Swedish Match ska öka vikten på
portionssnus av typen General, Ettan och Grov portion. Men
ändringen ska inte tolkas som en indirekt prissänkning för att
möta konkurrensen utan kommer efter önskemål från konsumenter,
menar vd Lars Dahlgren.

"Konsumenterna gav bra feedback på de mindre portionerna när
det gällde white-produkter. Men när det gällde
originalprodukterna var det många konsumenter som gillade den
gamla storleken. Vi gjorde ett misstag där, vi såg inte
skillnaden i konsumentpreferenser och nu rättar vi till det",
säger Lars Dahlgren på dagens telefonkonferens.

Med de större portionerna kommer dosor med General, Ettan och
Grov portion återigen att väga 24, att jämföra med dagens 21,6
gram. Förändringen träder i kraft i maj.

En anledning till Swedish Matchs minskade andelar på den
svenska marknaden för lågprissnus kan vara att konkurrenterna
har skaffat bättre distribution och nu kan hittas på de flesta
försäljningsställena, säger Lars Dahlgren.

"Jag tror att det här har ett element av lågt hängande frukt
i sig. De har kunnat ta kunder på marginalen, det kommer att bli
mycket svårare att fortsätta ta marknadsandelar då vi har många
nöjda kunder."

Mattias Magnusson
mattias.magnusson@six.group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.