Du är här

2012-10-30

Swedish Match: Prisgap mellan Kaliber och General för stort -VD

(SIX) Tobaksbolaget Swedish Match vd Lars Dahgren bedömer att
bolagets rapport för det tredje kvartalet var blandad, med både
ljuspunkter och områden där det inte gått lika bra.

Med på den positiva sidan finns det skandinaviska snuset som
enligt Dahlgren fortsatt går väldigt bra i Norge, med bra
volymtillväxt och framförallt de nya produktlanseringarna som
gått väldigt bra.

Däremot, säger Dahlgren till SIX News, är det lite tuffare på
den svenska marknaden. "Vi har sett en intensifierad
lågpriskonkurrens framförallt efter sommaren".

Konkurrensen inom lågprissegmentet i Sverige har
intensifierats under det tredje kvartalet, vilket har resulterat
i en minskning av Swedish Match marknadsandel och bidragit till
en volymminskning för premiumsegmentet.

Dahlgren berättar att de stora konkurrenterna inom lågpris är
internationella cigarettbolag som Imperial Tobacco, Japan
Tobacco och British American Tobacco, och så har det varit ett
tag. Men det är en generellt sett ökad aktivitetsnivå.

"Det har tillkommit flera nya lågprisprodukter, och det är
klart då blir det en ökad synlighet i butik och så vidare. Bland
annat Japan Tobacco har varit väldigt aktiva med att få
synlighet för sitt lågprissnus LD i slutet av sommaren. Sedan
finns det ett antal mindre konkurrenter som är förhållandevis
väldigt små", säger Dahlgren till SIX.

Trots konkurrenssituationen aviserar Swedish Match att
listpriserna för det lägst prissatta varumärket Kaliber kommer
att höjas. Detta beror på att man gjort sin bedömning och är
ledande inom lågprissegmentet, förklarar Dahlgren.

"Vi har en ambition att få upp prisnivån på Kaliber något,
sedan får vi förstås se hur konkurrenterna och marknaden
utvecklar sig", säger han.

Exakt hur mycket man planerar att höja med har bolaget inte
gått ut med, i och med att prislistor och annat inte är färdiga.

"Men det handlar om några kronor i konsumentleden.
Snittpriset för Kaliber för hela marknaden i dag är enligt
Nielsen 26 kronor för en portionssnusdosa, vilket kan jämföras
med ungefär 45 kronor för General. Vi tycker att det är ett lite
för stort prisgap helt enkelt", säger Dahlgren till SIX.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.