Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-07-17

SWEDISH MATCH: RAPPORT SLOG ANALYTIKERFÖRVÄNTNINGAR- SAMMANF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match slog analytikernas estimat över hela brädet, i en bransch förhållandevis opåverkad av pandemin. Den negativa nettoeffekten från covid-19 på Swedish Match rörelseresultat i det andra kvartalet blev lägre än vad bolaget tidigare bedömt, knappt 100 miljoner kronor jämfört med tidigare uppskattade 100-200 miljoner, säger vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.


Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:


Högre vinst än väntat. Swedish Match rörelseresultat ökade till 1.666 miljoner kronor i det andra kvartalet, från 1.434 samma kvartal i fjol. Analytikerna hade räknat med ett resultat på 1.516 miljoner, enligt Infronts sammanställning. Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 4.133 miljoner kronor (3.719). Här väntades 3.897 miljoner. Rörelsemarginalen på snus om 48,3 procent var också bättre än förhandstipsen.


Fortsatt snabb USA-tillväxt för Zyn. Swedish Match tobaksfria nikotinprodukt Zyn fortsatte att uppvisa snabb volymtillväxt i USA andra kvartalet, jämfört med året innan. Leveransvolymerna var 26 miljoner dosor i kvartalet (11,5). Jämfört med första kvartalet påverkades volymtillväxten för Zyn negativt av att delar av den hamstring som skedde under den senare delen av första kvartalet följdes av lagerneddragningar.


Zyn i ca 85.000 USA-butiker. Zyn fanns i cirka 85.000 försäljningsställen i USA vid utgången av andra kvartalet, en ökning med ungefär 5.000 sedan första kvartalet. Bolaget står dock fast vid att den största ökningen i antalet försäljningsställen i ett enskilt kvartal skedde i första kvartalet.


Stängda Nordengränser påverkade. I Skandinavien levererade Swedish Match 60,5 miljoner dosor snus under det andra kvartalet (66,3). "I Skandinavien påverkades kategoritillväxttakten kraftigt av stängda gränser vilket resulterade i att marknadstillväxten i Norge var ovanligt stark medan tillväxten i Sverige minskade", skriver Swedish Match.


Levererade 443 miljoner cigarrer i USA. Swedish Match levererade 443 miljoner cigarrer i USA under andra kvartalet 2020 (433). Bolagets leveransvolymer för cigarrer ökade med 2 procent från föregående år i och med att volymökningar för HTL-cigarrer (homogenized tobacco leaf) kompenserade för volymminskningar för natural leaf-cigarrer till följd av produktionsbegränsningar i Swedish Match fabrik i Dominikanska republiken.


Risken för nedskrivning chew bags ökat. Swedish Match räknar med att försäljningen av så kallade chew bags i Tyskland upphör så snart som nästa vecka och därmed har risken för ytterligare goodwillnedskrivningar ökat. Förvaltningsdomstolen i tyska Bayern har tidigare beslutat att vissa chew bags-produkter med varumärket Thunder som sålts i Tyskland inte ska klassificeras som tuggtobak och därmed inte tillåtas säljas på den tyska marknaden. Swedish Match överklagande har sedan dess nekats.


Har höjt snuspris i Sverige ca 2% senaste kvartalet. Swedish Match höjde under andra kvartalet sina snuspriser på den svenska marknaden med i genomsnitt ungefär 2 procent. "Vi har gjort lite prisförändringar i linje med vad vi gjort tidigare år. Och det ser ut som att åtminstone ett par av våra konkurrenter också har justerat sina priser", säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.