Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-10-27

SWEDISH MATCH: RÖRELSERESULTAT KLART ÖVER FÖRVÄNTAN- SAMMANF

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match rörelseresultat var klart högre än väntat i det tredje kvartalet. Bolaget pekar på Zyn i USA och på de rökfria produkterna i Skandinavien – och på covid-19-effekterna.

"Det är svårt att identifiera och separera den påverkan som covid-19-relaterade effekter har på resultatet. Summerar vi utvecklingen för de första nio månaderna står det dock klart att nettoeffekten förefaller ha varit positiv i betydande utsträckning och att en stor del av den resultatpåverkande effekten inföll i det tredje kvartalet", skriver Swedish Matchs vd Lars Dahlgren i tisdagens rapport.


Här följer en punktvis sammanfattning av rapporten:


Rörelseresultat slog förväntan. Swedish Match rörelseresultat blev 2.019 miljoner kronor i tredje kvartalet. Analytikerna hade räknat med 1.712 miljoner, enligt Infronts sammanställning, Nettoomsättningen, exklusive tobaksskatt, blev 4.400 miljoner kronor. Här väntades 4.082 miljoner.


Covid gav positiv mixeffekt i Norge. För rökfria produkter i Skandinavien har efterfrågan sammantaget legat på en god nivå trots lägre gränshandel, enligt Swedish Match. Norska konsumenter, som omfattats och fortsätter att omfattas av reserestriktioner, har i väldigt hög utsträckning övergått till att göra sina inköp på den inhemska marknaden, även innefattade e-handel. "Eftersom det i Norge inte finns något lågprissegment har övergången till inhemsk handel resulterat i betydande positiva mixeffekter", skriver Swedish Match.


Zyn-leveranser ökade 140%. Swedish Matchs leveransvolymer i USA för den tobaksfria nikotinprodukten Zyn var 32,3 miljoner dosor i tredje kvartalet, en ökning med 140 procent från motsvarande period i fjol på 13,5 miljoner dosor.

"I USA fortsatte vi att ta majoriteten av tillväxten på marknaden för nikotinportioner med Zyn och omsättningshastigheten i butik fortsatte att öka, trots ett utökat antal försäljningsställen och en betydligt aggressivare kampanjstrategi från våra konkurrenter", skriver Swedish Matchs vd.


Levererade 63,9 mln snusdosor i Skandinavien. I Skandinavien levererade Swedish Match 63,9 miljoner dosor snus under kvartalet (66,0). Leveransvolymen av amerikanskt snus, moist snuff, i USA under det tredje kvartalet var 36,2 miljoner dosor (31,2).




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.