Du är här

2018-07-19

SWEDISH MATCH: SER "URSTARK" EFTERFRÅGAN PÅ ZYN I USA - VD

STOCKHOLM (Direkt) Efterfrågan på Swedish Match tobaksfria nikotinsnus Zyn i
USA är urstark och det är mycket möjligt att helåret slutar med ett positivt
rörelseresultat för bolagets snus och portionsprodukter med nikotin utanför
Skandinavien.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Zyn finns nu i cirka 12.000 försäljningsställen i västra USA, ungefär 2.000
fler än för ett kvartal sedan. Under andra halvåret kan det enligt vd:n
tillkomma "något eller några tusen" försäljningsställen.

"Vad som är väldigt tydligt av den data vi sett från Nielsen är att Zyn
attraherar konsumenter från flertalet tobakskategorier; moist snuff,
tuggtobak, snus och många rökare också", säger Lars Dahlgren.

Swedish Match håller på att utöka sin produktionskapacitet av Zyn och planen
är att den nya fabriken i USA ska börja producera gradvis under det första
halvåret 2019. Den nya fabriken kommer att ha en kapacitet på 60 miljoner
dosor.

"Det är pressat på kapacitetssidan och vi sliter i produktionen. Nu har det
gått bra under det andra kvartalet och vi förväntar oss att det fortsätter
att gå bra. Vi har kunna hålla en lite högre leveransnivå än vad vi hade i
planen", säger Lars Dahlgren och tillägger:

"Vi har haft vissa småproblem med produktkvalitén som är direkt kopplade till
den ansträngda situationen. Saker som jag skulle säga är vanligt, men vi har
haft det lite mer än normalt eftersom vi ligger och producerar över vår
långsiktigt vettiga produktionskapacitet".

I torsdagens rapport uppgav Swedish Match att rörelseförlusten för snus och
portionsprodukter med nikotin utanför Skandinavien, där Zyn ingår, om något
blir "minimal" 2018. Tidigare prognos var att rörelseförlusten 2018 väntades
bli betydligt lägre än under 2017.

Lars Dahlgren betonar "om något", och fortsätter:

"Vi vet inte om det blir en förlust längre. Det är mycket möjligt att vi
slutar helåret på ett positivt rörelseresultat".

Det slutliga utfallet styrs mycket av de marknadsföringssatsningar som kommer
att göras för Zyn och som väntas öka under det andra halvåret.

"En del satsningar förväntar vi oss ska ge en nästan omedelbar reaktion och en
del är mer varumärkesbyggande och långsiktiga. Vi har ju större ambitioner än
bara västra USA", säger Lars Dahlgren.

Någon nationell USA-lansering kommer inte vara aktuell innan den amerikanska
produktionskapaciteten är på plats.

Under våren lanserat Swedish Match Zyn Slim i Sverige som komplement till
redan befintliga Zyn Dry.

Hur har det gått för Zyn Slim?

"Det har varit ett bra mottagande från både konsumenter och handel. Det är
lite tidigt att dra allt för stora växlar, men kurvorna pekar helt klart åt
rätt håll. Hela Zyn-familjen är uppe i 37 procents distribution. Som
jämförelse är motsvarande siffra för Generalsnus kring 95 procent. Men Zyn är
på väg att byggas upp i Sverige", säger Lars Dahlgren.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.