Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-20

SWEDISH MATCH: STARK KATEGORIEFTERFRÅGAN LYFTE ZYN I USA - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match nationella lansering av nya Zyn-varianter i USA bidrog till de ökade leveransvolymerna i det andra kvartalet, men mest draghjälp gav den extremt starka efterfrågan i kategorin.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Leveransvolymerna för det tobaksfria nikotinsnuset Zyn ökade till 42,5 miljoner dosor i det andra kvartalet, upp från cirka 37 miljoner dosor det första kvartalet och 26 miljoner dosor motsvarande kvartal i fjol.

"Den viktigaste bidragande faktorn är den extremt starka efterfrågan i kategorin och att vi presterar så bra som vi gör med ökad omsättningshastighet per butik. Även om vi plockar bort Chill och Menthol helt från den data vi tittar på så ser vi en fin utveckling med fortsatt sekventiell tillväxt", säger Lars Dahlgren.

Är det en full kvartalseffekt av lanseringen av Chill och Menthol i det andra kvartalet eller är det mer att vänta i det tredje kvartalet?

"Nej, det är snarare så att det kan finnas ett element av viss pipelineuppbyggnad. Det skulle kunna vara så på just de varianterna, att volymerna inte imponerar sekventiellt under det tredje kvartalet, det får vi se. Man ska inte räkna med att den stora effekten kommer i det tredje kvartalet utan vi har betydande leveranser i det andra kvartalet. Men det är en väldigt fin underliggande tillväxt på de andra Zyn-varianterna också", säger Lars Dahlgren.

Enligt vd:n har en ökning av antalet försäljningsställen inte varit fokus under det andra kvartalet. I slutet av kvartalet fanns Zyn på cirka 108.000 försäljningsställen i USA, upp från ungefär 104.000 ett kvartal tidigare.

Swedish Match flaggade redan i början av året för att den ökade konkurrensen som Zyn möter i USA väntades pressa bolagets marknadsandel för nikotinportioner. I det andra kvartalet låg andelen på 63,8 procent, vilket var en nedgång på 13,7 procentenheter jämfört med motsvarande period året innan. Jämfört med årets första kvartal var det en minskning med 1,1 procentenheter.

Är den sekventiella inbromsningen något att ta fasta på?

"Något att ta fasta på är att vi har den snabbast växande omsättningshastigheten i kategorin som sett över flera kvartal är ett bevis för Zyns styrka. Vi har inte adderat lika många butiker som konkurrenterna gjort", kommenterar vd:n.

Lars Dahlgren vill inte lämna någon prognos på hur marknadsandelen kan utvecklas under de kommande kvartalen, men säger att man inte ska övertolka andelssiffrorna.

"Vi tror fortfarande att den långsiktiga trenden är att det kommer att vara utmanande för oss att försvara exakt nuvarande marknadsandelar. Men vi ser också mer och mer tecken på att konkurrensen expanderar kategorin", säger han.

Swedish Match har sedan en tid slutat att i detalj uppdatera marknaden kring hur utbyggnaden av produktionskapaciteten av Zyn i USA går.

"Hittills har efterfrågan utvecklats i linje med våra förväntningar och det går väldigt bra med installationen av ny kapacitet. Vi följer plan, eller till och med något bättre än plan", kommenterar vd:n.

Swedish Match ställde redan tidigare i år i utsikt att marknadsföringsaktiviteten för Zyn i USA skulle öka under 2021 jämfört med 2020, en ökning som inte minst väntades synas i det tredje kvartalet.

"I det andra kvartalet ökade vi aktiviteterna väsentligt jämfört med föregående år och jämfört med början på året. Vi ser framför oss att vi har en aktivitetsnivå som är sådan att kostnaderna för marknadsaktiviteter på den amerikanska marknaden för Zyn kommer att vara väsentligt högre under det tredje kvartalet jämfört med det andra kvartalet. Sedan är det möjligt att den inte är riktig lika hög i det fjärde kvartalet", säger Lars Dahlgren.

Swedish Match-aktien var på tisdagsförmiddagen ned 2,5 procent till 74 kronor på Stockholmsbörsen.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.