Du är här

2012-10-30

Swedish Match: Stickprov bakom mknandelsdiff moist snuff - VD

(SIX) Tobaksbolaget Swedish Match bedömer att marknadsandelen
i USA för snus (moist snuff) uppgår till 7,6 procent hittills i
år fram till den 29 september, vilket kan jämföras med 8,7
procent under samma period 2011.

Själva räknar dock Swedish Match med att bolagets
marknadsandel på moist snuff i USA, baserat på
industrivolymerna, uppgår till mellan 10 till 11 procent.

SIX News undrar vad den stora differensen mellan Nielsens och
bolagets egna siffror beror på. Vd Lars Dahlgren menar att det
måste vara Nielsens stickprov.

"Jag tror att det har att göra med att vi är svagare i så
kallade convenience stores än vad vi är i en del tobaksbutiker.
I USA finns det ju ganska många DTO:s, discount tobacco outlets,
där vi är förhållandevis starka. Så det måste helt enkelt ha att
göra med urvalet i deras stickprov", säger Dahlgren.

Han menar att den säkraste siffran över tid är att Swedish
Match har konkurrenter som skriver vad de levererar, och att
bolaget själva vet vad man levererar, vilket är ett bättre sätt
att bedöma på.

"Sedan kan Nielsen vara intressant för trender och så vidare.
Men i form av absoluta tal så är inte marknadsandelen som
Nielsen anger korrekt, enligt vad vi kan bedöma", säger han.

Snusmarknaden för moist snuff hittills i år (till 29
september), har ökat med 7,0 procent i USA.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.