Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-10-23

SWEDISH MATCH: STÖR SMAKFÖRBUD ZYNS TILLVÄXTRESA? (OMS)

(Omsändning: sändes första gången på torsdagen)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ingenting tycks stoppa Swedish Match nikotinprodukt Zyn som så här långt visat en spikrak tillväxtkurva. Och trots att vissa amerikanska delstater nu lyfter frågan om ett förbud mot smaksatta produkter, vittnar analytikernas estimat och bolagets egen kapacitetsutbyggnad om en fortsatt friktionsfri expansionsresa.

Swedish Match rökfria produktområde, har med stark draghjälp av Zyn, lämnat bolagets cigarrverksamhet långt bakom sig sett till såväl omsättning som resultat. I det tredje kvartalet väntas två tredjedelar av bolagets försäljning komma från rökfritt som utgörs av traditionellt snus, det tobaksfria Zyn och tuggtobak. Och med en rörelsemarginal på närmare 50 procent väntas 77 procent av koncernens rörelsevinst genereras av rökfria produkter.

Infronts estimatsammanställning pekar mot att de rökfria produkternas andel av vinsten kliver över 80 procent om ungefär två år. Utvecklingen sätter fingret på om Swedish Match på sikt ska behålla sin i sammanhanget mindre lönsamma cigarrverksamhet, en fråga som i dagarna ventilerades i en analys i Dagens industri.

Åter till Zyns tillväxtresa och då främst i USA: I början av 2019 var Swedish Match leveranskapacitet på årsbasis drygt 10 miljoner Zyn-dosor och nu är bolaget uppe i drygt 100 miljoner dosor. Om två år ska den årliga USA-kapaciteten ha ökat till drygt 200 miljoner dosor.

I somras fanns Zyn på ungefär 85.000 försäljningsställen i USA och även om Swedish Match inte lämnat några utsikter så har bolaget antytt att det på sikt kan röra sig om upp mot 125.000 försäljningsställen.

Så finns det några moln vid horisonten? Enligt många analytiker inga överhuvudtaget, något som också återspeglas av det faktum att tolv av Infronts bidragsgivare har en köprekommendation på Swedish Match aktie medan två har neutral och blott en sälj. Men i några av de analyser Nyhetsbyrån Direkt tagit del av flaggas ändå för den regulatoriska risk som dykt upp i form av olika delstaters inställning till smaksatta produkter.

På sensommaren beslutade Kalifornien att förbjuda smaker på tobaks- och nikotinprodukter, däribland Zyn, ett förbud som träder i kraft vid årsskiftet. Av de ungefär 26 miljoner Zyn-dosor som levererades i USA under årets andra kvartal gick knappt 10 procent till Kalifornien. Zyn finns i totalt 16 olika smaker i USA, även om alla dessa varianter ännu inte återfinns ute i butikshyllorna. Av dessa klassas två som icke smaksatta, "neutrala", varianter av Zyn och dessa faller inte under förbudet, Zyn Chill och Zyn Smooth.

Kalifornien är dock inte först ut, men det är det hittills största geografiska område som infört ett smakförbud. Liknande regleringar har tidigare kommit bland annat i delstaten Massachusetts och där säljer Swedish Match nu enbart Zyn Chill och Zyn Smooth.

"Det är fortfarande lite för tidigt att säga bestämt, men det verkar som att volymerna på de icke smaksatta varianterna går upp när tillgängligheten minskat för de smaksatta", sade bolagets ir-chef Emmett Harrison till Direkt i samband med Kaliforniens beslut i augusti.

Utöver att satsa på sina två "neutrala" Zyn-smaker har Swedish Match, som förmildrande omständigheter vid införandet av smakförbudet i Kalifornien, pekat på att bolagets intåg med Zyn i USA till en början skedde i de västra delarna av USA och att försäljningen i dessa delar av landet, inklusive Kalifornien, gradvis minskat i betydelse sedan den nationella lanseringen av Zyn inleddes under våren 2019. Sedan sommaren 2019 finns Zyn i USA:s samtliga delstater.


Några övriga punkter inför Swedish Match rapport:

* Zyn tillhör kategorin nikotinportioner och har en andel av den amerikanska marknaden på 70-75 procent. Fråga är hur mycket mark konkurrenterna kan vinna. Swedish Match vd Lars Dahlgren har sagt att det inte är rimligt att anta att Zyn ska ligga kvar med sin höga marknadsandel. Bolaget var tidigt ur startblocket med Zyn i USA, men aktiviteten är nu hög hos jättar som British American Tobacco med sin nikotinprodukt Velo som i somras fanns i cirka 98.000 försäljningsställen. Samtidigt fanns Altrias On! i drygt 30.000.


* Swedish Match volymer för natural leaf-cigarrer minskade i det andra kvartalet till följd av produktionsbegränsningar. Åtgärder har vidtagits och tanken var att produktionsnivåerna skulle återhämta sig till slutet av det tredje kvartalet.


* Swedish Match har sannolikt upphört med försäljningen av chew bags i Tyskland under det tredje kvartalet i kölvattnet av ett regulatoriskt domstolsbeslut. När beslutet var färskt gjordes en nedskrivning om 367 miljoner kronor, vilket motsvarade lite drygt halva goodwillvärdet som verksamheten bar.


* Koncernens försäljning i det tredje kvartalet väntas stiga till 4.082 miljoner kronor (3.829), enligt Infronts sammanställning av 15 estimat. Rörelsevinsten spås öka till 1.712 miljoner (1.586).


Rapporten släpps tisdagen den 27 oktober klockan 8.15 och följs av en telefonkonferens som inleds klockan 14.00.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.