Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-07-20

SWEDISH MATCH: SVENSK VOLT-LANSERING KANNIBALISERAT PÅ ZYN - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match lansering av sitt nya tobaksfria nikotinsnus Volt i Sverige under det andra kvartalet har inneburit en kannibalisering på bolagets andra produkt Zyn inom kategorin.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Volt nådde den svenska marknaden i mitten av maj och lanseringen har omgärdats av omfattande aktiviteter gentemot handel samt konsumenter.

"Det ser bra ut. Det finns extremt många nikotinportionsvarianter ute på marknaden, men jag tycker vi har fått en bra synlighet. Vi gör bra aktiviteter och vi får bra konsumentrespons. Samtidigt ser vi en tydlig kannibalisering på Zyn, men det tror jag inte att man ska övertolka", säger Lars Dahlgren.

Swedish Match andel av nikotinportioner i Skandinavien sjönk i det andra kvartalet till 15,2 procent (15,9) och förutom mixen av introduktionen av Volt och kannibaliseringan på Zyn påverkades andelen negativt av tappade andelar i Danmark.

"Det har blivit restriktioner på hur man får synliggöra produkterna i butikshyllorna på den danska marknaden och det har inte gynnat oss som en liten spelare", säger vd:n.

Swedish Match skandinaviska portfölj av nikotinportioner innehåller nu ett antal varumärken. Frågan är om den är tillräckligt bred att expandera med eller om ytterligare varumärken kan bli aktuella.

"Det är inte skrivet i sten. Om vi pratar om den svenska marknaden tycker jag att vi har en bra portföljstrategi med produkter som förfinas. Men i takt med att kategorin blir större är det inte alls omöjligt att det kan tillkomma varumärken och andra varianter", säger Lars Dahlgren.

Enligt vd:n har Swedish Match ökat marknadsföringen väsentligt på den skandinaviska marknaden.

"Den ökade marknadsföringen vi sett i Skandinavien är inte enkom i samband med lanseringen av Volt för att sedan vara över, utan det är en förhöjd aktivitetsnivå som pågår här och nu. Vi är mer aktiva.", säger Lars Dahlgren och påminner i sammanhanget om att motsvarande kostnader i Skandinavien i det tredje kvartalet i fjol var "ovanligt låga".

Förutom i USA och på Nya Zeeland finns nu Zyn på drygt 20 marknader i Europa efter att steget tagits till Bulgarien och Rumänien under det andra kvartalet.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.