Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-04

Swedish Match: Upprepar snuskonsumtion 2016 väntas växa mer än 2015

(SIX) Tobaksbolaget Swedish Match upprepar i kvartalsrapporten att
det förväntar sig att snusmarknaden i både Skandinavien och USA
fortsätter att växa i volym under 2016.

Bolaget upprepar vidare att försäljningspriset per dosa för den
skandinaviska snusverksamheten bedöms minska något jämfört med
föregående år, detta "till följd av att modesta prisökningar påverkas
av effekten av en försvagad norsk krona och mixeffekter hänförliga
till den framgångsrika lanseringen av Xrange samt tillväxten inom
lågprissegmentet".

På marknaden för amerikanskt snus består Swedish Match
produktportfölj enbart av produkter inom lågprissegmentet. I Sverige
konkurrerar Swedish Match inom marknadens samtliga prissegment med en
särskilt stark position inom premiumsegmentet.

"Sedan december 2015 har konkurrensen på den svenska snusmarknaden
ökat och vi förväntar oss att konkurrensen kommer att vara fortsatt
intensiv under resten av året. För vår verksamhet för moist snuff i
USA, förväntar vi oss att högre priser mer än kompenserar för negativa
mixeffekter under året. Vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att
försvara våra marknadsandelar både i Skandinavien och i USA", upprepar
bolaget.

För cigarrer i USA förväntar sig Swedish Match att marknaden
fortsätter att växa under 2016 och att konkurrensen kommer att vara
fortsatt intensiv. Den amerikanska federala tillsynsmyndigheten Food
and Drug Administration (FDA) förväntas börja reglera cigarrer under
året och i samband med detta kommer Swedish Match, liksom den övriga
cigarrindustrin, att bli föremål för avgifter till FDA.

Under 2016 kommer Swedish Match att fortsätta investera för
tillväxt utanför Skandinavien och bolaget bedömer att rörelseförlusten
kommer att minska i och med att joint venture-företaget SMPM
International har upplösts, och snus i USA förväntas fortsätta växa
med ökad bruttovinst som följd.

Under 2015 hade en starkare amerikansk dollar, jämfört med 2014, en
betydande positiv effekt för tillväxten på både nettoomsättning och
rörelseresultat. För 2016 förväntar sig Swedish Match en avsevärt
mindre uttalad valutaomräkningseffekt.

Anton Wilén, +46 8 5861 6441
mailto:anton.wilen@six-group.se
www.blogg.six.se @SIXNyheter
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.