Du är här

2017-09-01

SWEDISH MATCH: V2-KÖP STÄRKER OSS I EUROPA INOM RÖKFRITT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Köpet av danska V2 Tobacco bidrar till att göra Swedish
Match starkare på den europeiska marknaden för rökfria produkter, bland annat
eftersom V2 har bra relationer till intressanta distributörer.

Det säger Swedish Match vd Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

V2 Tobacco har en årlig nettoomsättning om cirka 160 miljoner kronor. Enligt
Lars Dahlgren är det en "bra" lönsamhet i bolaget och V2 har visat "bra"
tillväxt historiskt där tillväxten framför allt är på så kallade chew bags,
en modern form av tuggtobak paketerat i en påse.

V2 Tobacco har en produktionsanläggning i Danmark med en årlig
produktionsvolym av chew bags och snus på knappt 20 miljoner dosor. Av den
totala omsättningen kommer lite drygt hälften från chew bags.

V2 säljer snus online och i Norge och Sverige. Bolagets andel av den svenska
snusmarknaden är väldigt liten och ligger klart under 1 procent. Chew bags
säljs online och på viktiga marknader som Tyskland och Danmark.

"Det är absolut inte för den svenska marknaden vi köper V2 utan vi köper för
att de har lyckats väldigt bra med att bygga upp en bra varumärkesportfölj
framför allt utanför Skandinavien. Dessutom har V2 varit oerhört skickliga på
att bygga en flexibel produktionsapparat som lämpar sig väldigt väl för den
här typen av exportsatsningar", säger Lars Dahlgren och fortsätter:

"Vi har inte heller köpt V2 för att vi ser stora kostnadssynergier utan det är
mer att bolaget lyckats väldigt väl internationellt och har många bra
relationer till intressanta distributörer. Här finns att bygga vidare på."

Swedish Match själva säljer redan chew bags i Danmark, Tyskland, Slovenien och
Tjeckien.

"Dessutom har vi snus i USA, lite snus i Malaysia och Kanada och ZYN i liten
skala i Sverige och i större skala i USA. Det är våra tillväxtsatsningar. Men
V2 har kommit längre än vad vi har gjort internationellt om man bortser från
USA", säger Lars Dahlgren.

Enligt vd:n är chew bags ett område där konkurrensen ökar dag för dag.
Exempelvis har British American Tobacco gått in med chew bags i Danmark.

"Så det här är ett område där även cigarettbolagen satsar. Man skulle kunna
klassa det som en nischmarknad inom tobak men det är ingen tvekan om att
marknaden för chew bags växer på marknader som Danmark, Tyskland, Slovenien
och Tjeckien", säger han.

ZYN, ett portionssnus med nikotin men utan tobak, började säljas av Swedish
Match i USA 2016 och finns även i liten skala i Sverige. Tidigare i år uppgav
Swedish Match styrelseordförande Conny Karlsson för Direkt, på frågan om ZYN
är en produkt för Europa, att om ZYN blir en framgång i USA så kommer bolaget
självklart titta på att bredda till andra marknader.

Skulle köpet av V2 kunna passa in i en eventuell lansering av ZYN i Europa?

"Jag utesluter inga typer av satsningar i framtiden. Det här förvärvet gör oss
starkare internationellt på den europeiska marknaden för rökfria produkter",
säger Lars Dahlgren.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.