Du är här

2012-02-22

Swedish Match: Viss neg mixeffekt på svensk marknad möjlig -VD

(SIX) Tobaksbolaget Swedish Matchs vd Lars Dahlgren tror inte
att man kommer att se riktigt den tillväxt under 2012, som
bolaget hade under 2011 på den skandinaviska snusmarknaden.
"Historiskt sett var det ovanligt starkt, det var någonstans
mellan 5 och 6 procent i marknadstillväxt i Skandinavien under
2011. Däremot tror vi på fortsatt tillväxt, 3 procent eller
något mer är vår bedömning för den skandinaviska marknaden",
säger Dahlgren under en intervju med Nyhetsbyrån SIX.
Och när det gäller bolagets svenska snus i USA säger Dahlgren
att Swedish Match kommer ha en väldigt stark tillväxt, i och med
att man kommer att öka sina satsningar och bredda
distributionen.
"Vi siktar på att i princip fördubbla antalet
försäljningsställen och att vara väldigt aktiva på
marknadsföringssidan. Däremot är det svårt att säga något om
hela kategorin.. det är svårbedömt. Det är like grann en
kategori i sin linda så det kanske inte blir så relevant. Ser vi
till det amerikanska snuset moist snuff så är vår bedömning att
det kommer att gå upp med storleksordningen 5 procent för
helåret", säger Dahlgren till SIX.
Han får också frågan om hur volymtillväxten för
massmarknadscigarrer ser ut 2012, men svarar med att det är
väldigt svårbedömt. Marknaden har varit vikande de senaste åren.
"Däremot säger vi att vi har bra momentum, vi har ett antal
intressanta produktlanseringar planerade under året, så vi är
fast övertygade om att vi kommer att växa snabbare än marknaden
och fortsätta att ta marknadsandelar där. Men vi kommer inte
kunna upprepa de här 30-40 procenten som vi haft i vissa
kvartal", uppger han.
Swedish Match hade en tillväxt om 14 procent i kategorin, och
bedömningen ligger på drygt 10 procent i volymtillväxt i lokala
valutor.
Dahlgren säger att mixförändringar och en hel del promotions
inom kategorin gör att det är en väldigt rund siffra för
försäljningstillväxten som man planerar.
Swedish Match-chefen avstår från att ge någon indikation på
snusmarginalen för helåret "just på grund av att det blir mer
och mer dynamik i och med att vi satsar mer internationellt".
"I och med att jag inte vet var i intervallet 60-100 miljoner
vi hamnar (i marknadsföringskostnader) så slår det oerhört på
marginalen. Dessutom har vi en dynamisk situation på den
skandinaviska och svenska marknaden där vi ser ökad aktivitet
inom värdesegmentet", säger han och tillägger att bolaget kommer
vara väldigt aktiva där.
"Vi har tagit marknadsandelar med vårt varumärke Kaliber, vi
avser att fortsätta satsa på det. Så jag tror att man ska
förvänta sig en viss negativ mixeffekt på den svenska marknaden.
Det blir lite grann marknadsdynamiken som får styra hur stor den
komponenten blir. Vi är fast beslutna att öka vår marknadsandel
inom värdesegmentet", säger Dahlgren.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.