Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2021-10-27

SWEDISH MATCH: VOLTS KANNIBALISERING PÅ ZYN HAR FORTSATT - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match kämpar fortfarande med att få fart på sin andel av den skandinaviska marknaden för nikotinportioner och av onsdagens rapport framgick tydligt hur det hittills gått.

"Vårt mål att öka marknadsandelen på den snabbväxande nikotinportionsmarknaden i Skandinavien uppnåddes inte under kvartalet", skrev Lars Dahlgren i rapportens vd-ord.

Ni har pratat en längre tid om hur ni satsar på att vända trenden med era marknadsandelar. Vad har ni för verktyg kvar i lådan?

"Vi har en hängiven organisation, bra produkter och starka varumärken att bygga från och fullt fokus på den här frågan. Men Rom byggdes inte på en dag även i detta avseende och vi har en konkurrent som är marknadsledande. Det är klart att vi hade hoppats på att rapportera en ökad marknadsandel", säger Lars Dahlgren till Nyhetsbyrån Direkt.

Under det tredje kvartalet sjönk bolagets andel av den skandinaviska marknaden för nikotinportioner till 14,8 procent. Ett år tidigare låg den på 15,6 procent.

På den svenska marknaden för nikotinportioner har Swedish Match numera flera varumärken, däribland Zyn, Swave och Volt där det sistnämnda lanserades i mitten av maj i år.

"Volt-lanseringen genomfördes väldigt väl även om den kannibalisering vi såg på Zyn initialt har fortsatt i hela det tredje kvartalet", kommenterar vd:n.

Enligt Swedish Match visar siffror från Nielsen att Volt under den senaste fyraveckorsperioden som slutade den 26 september uppnått en volymandel om 4 procent av den svenska marknaden för nikotinportioner, vilket gör varumärket till det tredje största på nikotinportionsmarknaden.

Lars Dahlgren pekar på att Swedish Match inom nikotinportionskategorin har vad han betecknar som en spännande pipeline med projekt. På frågan om det kan komma nya produkter under nya varumärken eller fler produkter inom existerande varumärken blir svaret att bägge kan bli aktuellt.




Författare Direkt-SE