Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-07-15

SWEDISH MATCH: ZYN TOG MARKNADSANDELAR SVERIGE 2KV -NORDIC SNUS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match tobaksfria nikotinprodukt Zyn hade en volymtillväxt i Sverige på 128 procent i det andra kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. Zyns svenska marknadsandel inom segmentet steg under kvartalet till drygt 26 procent, jämfört med knappt 22 procent i fjol.

Det framgår av ett pressmeddelande från Nordic Snus, som ägs av Japan Tobacco International.

Sverigeettan Lyft, som säljs av British American Tobacco, visade en volymtillväxt på 78 procent och en minskad andel av den svenska marknaden till strax under 60 procent (62). Nordic Snus tobaksfria nikotinportionsproduk Nordic Spirit hade en volymökning på 100 procent och en marknadsandel på 3,7 procent (3,5).

Det traditionella snuset ökade sin försäljning i Sverige med drygt 12 procent i det andra kvartalet räknat i volym. Den totala svenska snusmarknaden steg samtidigt med 1,8 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

"Försäljningen av snus och nikotinportioner har ännu inte påverkats negativt av pandemin, utan fortsätter att visa starka siffror. Nordic Snus ökar återigen volymerna mer än marknadssnittet i båda produktkategorierna", heter det i pressmeddelandet.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.