Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-10

SWEDISH MATCH: ZYN UTGÖR ÖVER 70% AV TILLVÄXT USA-SEGMENT - IR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Swedish Match nikotinprodukt Zyn står för mer
än 70 procent av tillväxten inom segmentet tobaksfritt nikotinsnus i USA.

Det uppger bolagets ir-chef Emmett Harrison för Nyhetsbyrån Direkt med
hänvisning till den senaste MSA-statistiken som mäter leveranser till handeln
under de senaste sex månaderna.

Exakt tills när sexmånadersperioden sträcker sig framgår inte, men det rör sig
om en mätning som omfattar huvuddelen av det andra halvåret 2019.

Swedish Match andel av tillväxten kan ses i skenet av att konkurrenten British
American Tobacco lanserade sin tobaksfria nikotinprodukt Velo under sommaren
med siktet inställt på ungefär 100.000 försäljningsställen vid utgången av
2019. Även tobaksjätten Altria började i höstas att öka sin distribution av
den tobaksfria nikotinprodukten On.

Den färskaste uppgiften Swedish Match har att bjuda på när det gäller antalet
försäljningsställen för Zyn i USA är 67.000 som nåddes i månadsskiftet
oktober/november i fjol. I Swedish Match senaste delårsrapport i höstas
talades det om "mer än" 60.000 försäljningsställen.

Förutom i USA säljer Swedish Match även Zyn i butiker i Sverige, Tjeckien,
Slovenien, Danmark, Storbritannien, Kroatien, Österrike, Ryssland och
Tyskland.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.