Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-03-17

Swedol AB: Nu lanseras nya och kundanpassade Swedol

Resultatet av det strategiarbete som pågått inom Swedol sedan hösten
2013 är nu redo att presenteras. Till de främsta nyheterna hör ett
bättre anpassat sortiment, en stor satsning på e-handel, ett nytt
butikskoncept och en ny visuell identitet.

Under hösten 2013 påbörjades ett strategiarbete med det övergripande
syftet att tydliggöra Swedols varumärke samt stärka och bättre
anpassa erbjudandet utifrån specifika kundbehov - och därigenom lägga
grunden för en ökad försäljning och en förbättrad lönsamhet.
Översynen har omfattat såväl erbjudande som den interna
organisationen. Samtliga områden har setts över: inköp, sortiment,
lager, distribution och försäljningskanaler.

Resultatet av processen kommer att presenteras löpande, med start
under våren 2014.

"Till de viktigare delarna hör en ny - och avsevärt mer kundorienterad
- vision, tydliga strategiska mål, ett bättre anpassat erbjudande och
en ny visuell identitet. En rad aktiviteter och insatser kommer
framöver bidra till att förändra bilden och upplevelsen av Swedol som
detaljhandelskedja", säger Clein Johansson Ullenvik, VD för Swedol.

Ny webbshop och nytt butikskoncept

Till vårens största satsningar hör lanseringen av en ny webbshop,
öppen för alla och helt anpassad för att passa alla vanliga format:
desktop, smartphone och läsplatta. Den nya webbshopen kommer att
lanseras i början av april.

Vad beträffar de fysiska butikerna har ett stort arbete inletts med
målet att ytterligare förbättra kundupplevelsen genom genuin
förståelse av kundens behov. Samtliga butiker kommer successivt att
uppgraderas och delvis byggas om. Först ut att byggas om är butiken i
Karlstad, med nyinvigning planerad till början av maj.

"Vi har en stor tillväxtpotential inom befintliga försäljningskanaler,
samtidigt som vi har ett skalbart koncept som underlättar fortsatt
expansion när vi bedömer att tiden är rätt. Den nya och avsevärt
förbättrade webbshopen ska ses som startskottet för en större digital
satsning", säger Clein Johansson Ullenvik.

Ny kundklubb

Även marknadsföringen kommer att utvecklas och förändras. Under våren
kommer till exempel en ny kundklubb att lanseras. Syftet är att
premiera trogna kunder, bygga relationer och skapa förutsättningar
för ökad försäljning genom tätare besöksfrekvens och högre snittvärde
per köptillfälle.

"Vi vill bli bäst i vår bransch på att möta den professionella
användarens behov och önskemål. Jag har alltid sett på Swedol som en
oslipad diamant. I och med lanseringen av det nya konceptet påbörjar
vi nu slipningen. Och vi gör det utifrån en tydlig strategi, en
stabil och väl spridd kundbas och en omfattande kunskap om kundernas
faktiska behov", säger Clein Johansson Ullenvik.

För ytterligare information se vår hemsida: www.swedol.se
(http://media.ne.cision.com/l/tdzbqoxd/www.swedol.se/) eller
kontakta:

Clein Ullenvik VD Swedol Tel. 46 8 742 47 20 Mob. 46 70 558 84 17,
clein.ullenvik@swedol.se

Swedol är en marknadsledande yrkeshandelskedja med ett komplett utbud
riktat till proffs och privatkunder som efterfrågar högsta kvalitet.
Swedol erbjuder ett komplett sortiment inom verktyg, elartiklar,
arbetskläder, fordonstillbehör, hydraulik och förbrukningsvaror.

Swedol erbjuder sina produkter genom ett flerkanalskoncept - egna
butiker och internethandel samt återförsäljare. Vi vänder oss till
företagskunder inom små och medelstora företag samt privatpersoner
med krav på kvalité. Typiska kunder hos oss är hantverkare, åkare,
lantbrukare, maskinägare, verkstäder och övriga kunder med krav på
proffskvalitet. Våra kunder uppskattar vårt breda och prisvärda
utbud, vår tillgänglighet samt våra kunniga och hjälpsamma
medarbetare.

Företaget grundades 1963 som postorderföretag. Med första butiken 1999
inleddes en period av snabb tillväxt. 2013 omsatte Swedol 1 380
miljoner kr och sysselsatte cirka 495 medarbetare. Swedol är noterad
på NASDAQ OMX Stockholms lista Mid Cap

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/swedol-ab/r/nu-lanseras-nya-och-kundanpassade-...
http://mb.cision.com/Main/1061/9552152/220919.pdf
http://mb.cision.com/Public/1061/9552152/8ce1b9f784955023.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.