Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-10-28

TECH: AVTAL MED SHOPIFY SKA FÅ TIKTOK-ANVÄNDARE ATT HANDLA - FT

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Användare av videoappen Tiktok kommer framöver att kunna shoppa medan de tittar på innehåll, genom ett nytt avtal med den kanadensiska e-handelsplattformen Shopify.

Det skriver Financial Times.

Tiktok tillkommer på Shopifys partnerlista, som sedan tidigare inkluderar andra sociala medie-plattformar som Facebook, Instagram och Pinterest, samt andra företag som Amazon, Google och Walmart.

Det nya partnerskapet kommer att rullas ut i USA i denna vecka innan det utvidgas till att också införas i Europa och Sydostasien nästa år. Enligt Blake Chandlee, som är Tiktoks chef för globala affärslösningar, ska partnerskapet med Shopify hjälpa handlare att nå ny publik och driva försäljning på Tiktok.

Så kallad "social commerce" har nu börjat ta fart i USA efter att ha vuxit våldsamt i Kina på senare år, med hjälp av appar som Wechat, Kuaishou och Pinduoduo. Enligt analysföretaget Emarketer väntas kinesisk "social commerce" öka till motsvarande 253 miljarder dollar i år, att jämföra med under 20 miljarder dollar i USA förra året.

Intåget på Tiktok följer efter Facebooks lansering av digitala butiksplattform Shops i maj. Vissa amerikanska varumärken på Instagram har också kunnat erbjuda så kallad direkt-checkout för köp inom appen sedan förra året. Shopify har varit ett av de bolag som dragit störst nytta av trenden och dess aktie har nästan trefaldigats i värde sedan i mars i år – bolaget har nu ett börsvärde på över 125 miljarder dollar.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.