Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-07-15

TELE2: HOPPAS KUNNA ÅTERGÅ TILL TILLVÄXT 2021 - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Tele2 ska genom ytterligare besparingar försöka parera den negativa resultateffekten av covid-19 för att kunna hålla årets resultat på ungefär samma nivå som under 2019. Målet är emellertid fortfarande att komma tillbaka till att visa tillväxt så snart det går.

Det säger Tele2:s vd Anders Nilsson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Vill tillbaka till tillväxt och det är det vi planerar för. Så fort vi har ett nytt normalt läge med tanke på pandemin finns det förutsättningar för oss att växa. Vi hoppas att det ska vara fallet 2021", säger han.

Tele2 står också fast vid sina mål på medellång sikt.

"Det är förhoppningen, att vi ska komma in på våra medellånga mål redan nästa år", säger Anders Nilsson.

Målen på medellång sikt är att uppnå en låg ensiffrig tillväxt för tjänsteintäkterna från slutkund, en medelhög ensiffrig tillväxt för underliggande ebitda-al och en årlig capex om 2,8-3,3 miljarder kronor.

En viktig del är det transformationsprogram som Tele2 tidigare lanserat som ska leda till besparingar på omkring 1 miljard kronor under en treårsperiod 2020-2022. Utöver det har bolaget gjort kortsiktiga besparingar också.

"Vi måste parera för att nå ett stabilt underliggande resultat och det bedömer vi att vi kan göra. Effekterna av transformationsprogrammet kommer egentligen senare, men vi kommer att göra dessa åtgärder så snabbt vi kan. Sedan kommer de besparingar som gjorts andra kvartalet att få effekt framöver, tillsammans med mer besparingar", säger han.

Tele2 räknar med att covid-19 kommer att ha en negativ resultateffekt på omkring 100-120 miljoner kronor varje kvartal i år.

"Under det andra halvåret kommer vi därmed att ha två kvartal med covid-effekt, jämfört med ett kvartal under det första halvåret. Det är klart att det gör att andra halvåret blir mer utmanande", säger Anders Nilsson.

Samtidigt påpekar han att det är många positiva faktorer i den underliggande verksamheten som bolaget inte har sett effekten av än. Bland dessa nämner han högre volymer på mobiltelefoni, positiva effekter av bolagets konvergerade FMC-erbjudande och den fulla effekten av de prisökningar som gjorts under våren.

"Det är många positiva saker som kommer få genomslag andra halvåret, då vi fortsätter att bygga basen för att vi ska komma tillbaka till tillväxt", säger Anders Nilsson.




Författare Direkt-SE

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.