Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-17

TELE2: STARK TREND KONSUMENTSEGMENTET SVERIGE - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stark trend i Sverige inom konsumentsegmentet
gör att Tele2:s guidning för helåret 2019 är inom räckhåll för.

Det skriver vd Anders Nilsson i rapporten för det tredje kvartalet 2019.

Konsumentsegmetet i Sverige, som är bolagets största, ökade tjänsteintäkterna
med 0,4 procent samtidigt som de mobila abonnemangen hade en tillväxt på 4
procent.

Bättre kundnöjdhet till följd av ett antal initiativ uppges ligga bakom
volymtillväxten i kvartalet som, enligt vd, uppvisade ett "flerårigt rekord i
nettokundintag" för andra kvartalet i rad.

"Efter nio månader är vi på god väg att uppfylla vår guidning för helåret med
förbättrade trender inom konsumentsegmentet i Sverige och fortsatt stark
tillväxt i Baltikum", skriver Anders Nilsson.

Den positiva trenden inom konsumentsegmentet motverkades dock av en fortsatt
nedgång inom tjänstesegmentet där framförallt intäkterna från äldre tjänster
hade en fortsatt negativ inverkan.

Företagssegmentet i Sverige var under fortsatt press och tjänsteintäkterna
minskade med 4 procent.

"Effekten av de initiativ som har gjorts för att återfå tillväxt ännu inte
haft sin verkan", skriver Anders Nilsson.

Under det andra kvartalet inledde bolaget en översyn av sitt nätverk i Sverige
för att "säkerställa ett tillförlitligt nätverk, förhindra framtida
störningar och att hitta eventuella förbättringar" i bolagets processer.
Resultaten från revisionen är enligt bolaget "betryggande.

Dock framkom i revisionen att det finns utrymme för "ytterligare
förbättringar" i bolagets rutiner relaterade till hantering av förändringar,
incidenter och tekniklivscykler.

---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 51917900 https://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.