Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-02-13

TELE2: TRICKET I ÅR FÅ UPP FARTEN PÅ INTÄKTSSIDAN SVERIGE - VD

STOCKHOLM (Direkt) Tele2:s fokus under 2019 är att slutföra processen där
bolaget rör sig ur Nederländerna och Kazakstan. Sedan är det Sverige som är
viktigast att lägga kraft på och här vidtar bolaget åtgärder på intäktssidan.

Det säger vd Anders Nilsson i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter
bokslutsrapporten.

"Tricket i år är att få upp farten på det här (initiativen på intäktssidan i
Sverige, reds anm) för att få till tillväxt från 2020", säger han.

I sammanhanget nämner han att Tele2 nu lämnar marknaderna i Kazakstan och
Nederländerna som har stor tillväxt.

"Vi håller på att bygga om Sverige och det handlar om två delar", säger han
och förklarar att bolaget dels ska få in Com Hem och få ut synergierna på
kostnadssidan, dels få till intäktssynergierna.

På kostnadssidan har Tele2 höjt sin bedömning synergierna till 900 miljoner
kronor, från tidigare bedömning om 450 miljoner kronor.

"Vi tror att vi kan få upp hälften av det på månadsbasis i slutet av året, så
det kommer att gå ganska fort i början och efter tre år ska vi ha nått upp i
hela summan om 900 miljoner kronor på årsbasis", säger han.

Av de totala synergierna, som väntas uppgå till 1.350 miljoner kronor, utgörs
450 miljoner av intäktssynergier.

Tele2 gör tre saker i Sverige för att lyckas med att nå dessa
intäktssynergier, uppger Anders Nilsson.

"Vi har lanserat ett förmånspaket, där kunder som har både fast och mobil
tjänst (så kallat FMC-tjänst, reds anm) hos oss får förmåner. Det är en
viktig del och väntas bidra med en tredjedel av intäktssynergierna", säger
han.

En annan tredjedel ska komma från Com Hem mobilt, där bolaget inom en vecka
eller två går ut och lanserar mobilt i Com Hems varumärke, där kunderna kan
få både fasta och mobila tjänster på samma faktura.

Den sista delen är att få in fasta tjänster i den mobila kundbasen, vilket
också väntas kunna driva en tredjedel av intäktssynergierna över tid.

Tele2 kommer att ha sina kärnmarknader runt Östersjön och för närvarande har
bolaget inga planer på att gå in på några andra marknader, uppger Anders
Nilsson.

V ilka är de största utmaningarna i er plan?

"Allt är faktiskt upp till oss själva. Frågan är om vi klarar av att göra det
själva, om vi har rätt medarbetare, rätt planer och det tror vi att vi har",
säger han.

Hur ser du på konkurrenssituationen i marknaden?

"Marknaden är ingen större utmaning, den bedömer vi kommer att utvecklas
ungefär som under förra året."

Hur mycket kommer ni att kunna dela ut när ni slutfört affärerna i
Nederländerna och Kazakstan?

"Det beror på vad vi får betalt i Kazakstan, det vet vi inte än", säger Anders
Nilsson.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.