Du är här

2016-04-13

Telia: Har svensken slutat ringa? Sociala medier limmet i vardagspusslet

Pressmeddelande 2016-04-13

Sociala medier fortsätter öka lavinartat - i alla åldrar även bland
äldre. På två år har användningen ökat med 30%. Två av tre svenskar
använder sociala medier dagligen via mobilen. Sociala medier har
blivit limmet i familjens vardagspussel.

Tror du att sociala medier främst används för att titta på gulliga
kattklipp? Inte längre, det visar en ny undersökning av Ipsos i
samarbete med Telia. Sociala medier har fått helt nya
användningsområden. Idag använder vi i allt större utsträckning
sociala medier inom familjen, för att få vardagen att fungera.

Idag ringer vi inte för att ha koll på familjen men vi använder
mobiltelefonen alltmer. Över 60% använder just mobilen dagligen för
att hålla sig uppdaterad och för att uppdatera andra i sociala
medier.

-Det här är något jag verkligen känner igen mig i. I min familj
använder vi sociala medier på olika sätt. Det är större chans att
mina barn svarar om jag skickar ett meddelande på sociala medier än
om jag ringer, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias
konsumentaffär.

Sociala medier fortsätter att öka i alla åldersgrupper men främst i
åldersgruppen 25-44 år.

-Sociala medier förenklar min vardag. Samtidigt ska man vara medveten
om att det finns en baksida i form av till exempel mobbing och hot.
Det är en fråga vi på Telia jobbar mycket med och som vi tycker är
viktig att uppmärksamma. Därför samarbetar vi med Friends bland annat
genom vår kampanj #hatahat (http://www.telia.se/privat/om/hatahat)
för ett mer kärleksfullt internet, säger Jonas Hasselberg, chef för
Telias konsumentaffär.

För mer information, kontakta gärna Telias pressavdelning 0771-775830
eller besök vårt nyhetsrum telia.se/media
(http://www.telia.se/media).

Vi är Telia den nya generationens telekomföretag. Våra 6.700
kundbesatta kollegor möter miljontals kunder varje dag i ett av
världens mest uppkopplade länder. Vi är knutpunkten i det digitala
ekosystemet som gör det möjligt för människor, företag och samhällen
att få tillgång till allt som är viktigt för dem, på deras villkor,
dygnet runt - året om. För att ge människor tillgång till alla nya
spännande tjänster satsar vi miljarder på att bygga det digitala
samhället, vi bygger Framtidens nät. Vi har bestämt oss för att
förändra it-och telekomindustrin och föra världen närmare våra
kunder. Läs mer på www.telia.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/telia/r/har-svensken-slutat-ringa--sociala-med...
http://mb.cision.com/Main/1013/9954536/500246.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.