Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-07-14

Telia: Ingen semester utan surf om svenskarna får välja

Pressmeddelande 2014-07-14

De svenska turistorterna börjar sakta men säkert fyllas på med
semestertörstande svenskar redo för sol och bad. Enligt en
undersökning från Telia Surfindex tycker en majoritet av svenskarna
att uppkoppling är viktigt under semestern, många känner sig också
som mest avkopplade när de har tillgång till mobil och nät, men kan
logga av och på när andan faller in. I sommar, med Telias
miljardsatsning på de fasta och mobila näten, får de som befinner sig
på de svenska turistorterna bättre förutsättningar för en uppkopplad
semester än tidigare. På utvalda orter ställer Telia dessutom ut
solcellsdrivna mobilladdningsstationer där de som vill kan fylla på
mobilbatterierna.

Kontoren ekar tomma, väskorna är packade - och de uppkopplade prylarna
är med. Enligt en ny undersökning från Telia Surfindex, där 1313
svenskar deltagit, tycker 54 procent av svenskarna att det är viktigt
med uppkoppling på semestern. För många semesterfirare är det också
en förutsättning för att kunna koppla av. Faktum är att hela 62
procent av de som har eller planerar för semester känner sig som mest
avkopplade på semestern när de har tillgång till mobil och
uppkoppling samt själv styr över tillgängligheten.

[image]

- I dag är vi vana vid att ha uppkoppling oavsett vart vi är, även på
semestern, därför växlar vi upp kapaciteten i näten och hjälper
dessutom till med solcellsdrivna mobilladdningsstationer på utvalda
orter för att underlätta för alla de som vill surfa på semestern,
säger Nicholas Rundbom, pressansvarig på Telia.

Surfandet i sommar

Även i svenskarnas semesterpackning, där de uppkopplade prylarna har
sin självklara plats, syns det att de planerar för en uppkopplad
semester. I Telias undersökning framkommer det att 77 procent av
semesterresenärerna tar med sig sin smartphone på semestern, 39
procent tar med sig datorn och 38 procent surfplattan. En femtedel
(20 %) av de svarande i undersökningen anger att de kollar mer på
film, serier och TV-program på sin smartphone, surfplatta eller dator
i år jämfört med förra året. Hur mycket svenskarna använder sina
mobila enheter för tv och video påverkas av vädret, det framgår av
tidigare upplagor av Telia Surfindex
(http://www.telia.se/media/2012/07/30/regnig-sommar-gav-digitalt-filmreko...).
Trenden med semestersurf var tydlig redan i förra årets Telia
Surfindex
(http://www.telia.se/media/2013/08/21/svenskarna-r-tillbaka-frn-semestern...)
där det framkom att datatrafiken faktiskt ökade något under
sommarmånaderna jämfört med sommaren innan.

Miljardsatsning på näten

Telia bygger nu det nya digitala Sverige och det innebär en
miljardsatsning på de fasta och mobila näten i hela Sverige. På de
flesta populära turistorter finns välutbyggda 4G-nät, som närmast kan
liknas vid en motorväg för mobil datatrafik och som bättre kan
hantera mer avancerade tjänster som att streama musik och video.
2G/GSM-nätet moderniseras också i hela Sverige, särskilt viktigt för
turistorter då kortterminaler kopplas upp mot detta nät.

För att möta behovet av mobila tjänster även för de kunder som har
mobiltelefoner, plattor och PC:ar utan 4G-stöd, kommer Telia även att
bygga ut 3G-nätet. När utbyggnaden är klar kommer 4G och 3G-näten
täcka mer än 90 % av Sveriges yta och få samma unika yttäckning som
2G/GSM-nätet har idag.

För mer information om utbyggnaden av mobilnäten på din ort kontakta
gärna nicholas.rundbom@teliasonera.com, 072-5116673 eller besök:
telia.se/tackning.

Om sommarundersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och
marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 26-29 juni 2014
har sammanlagt 1313 intervjuer via internet genomförts med män och
kvinnor i åldern 18-74 år. Undersökning utgör en del av Telia
surfindex inom ramen för vilken Telia löpande kommunicerar
svenskarnas uppkoppling och digitala beteendemönster.

Sammanställning av resultat från sommarundersökningen:

+-----+------------------------------------------+-----+
|Så här surfar svenskarna i sommar! |
+-----+------------------------------------------+-----+
|Plats|Område |Total|
+-----+------------------------------------------+-----+
|1 |Sociala medier |51 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|2 |Stora nyhetshändelser |35 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|2 |Väder |35 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|3 |Vägbeskrivningar och kartor |29 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|4 |Recept, mat och grilltips |24 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|4 |Film/TV |24 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|5 |Shopping |22 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|6 |Resor |21 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|7 |Streama musik |19 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|8 |Arbete |15 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|9 |Spel över nätet |14 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|9 |Politik - inför valet |14 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|10 |Sport |13 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|11 |Bostad |10 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|12 |Nöje, konserter och festivaler |7 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|13 |Hälsa/träning |6 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|14 |Familjeliv |4 % |
+-----+------------------------------------------+-----+
|15 |Kommer ej att koppla upp mig till Internet|0 % |
+-----+------------------------------------------+-----+

Telias tjänster hjälper människor och företag att kommunicera på ett
enkelt, effektivt och miljövänligt sätt. Vi investerar mer än någon
annan i ny infrastruktur och nya tjänster. Nu bygger vi det nya
digitala Sverige och storsatsar 15 miljarder kronor i utbyggnad av
den mobila och fasta infrastrukturen i hela landet. Telia var t.ex.
först i världen med att lansera mobilnätet 4G - som närmast kan likna
en motorväg för mobilsurf. Samtidigt bygger vi ut det supersnabba
fibernätet i kommuner runt om i landet för att möta behovet av
alltmer dataintensiva tjänster i hemmet, på jobbet och i övriga
samhället. Läs mer på www.telia.se Telia ingår i
TeliaSonera-koncernen med verksamhet i Norden, Baltikum, Eurasien,
inklusive Ryssland och Turkiet, samt i Spanien. Läs mer på
www.teliasonera.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/telia/r/ingen-semester-utan-surf-om-svenskarna...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.