Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-11

Telia: Telia hjälper detaljhandelskoncern Axstores på digital transformationsresa

Pressmeddelande 2016-04-11

Med Telias hjälp vill Axstores dra nytta av digitaliseringens
möjligheter för att effektivisera verksamheten och utveckla sina
varuhus, butiker och digitala kanaler för att förbättra
kundupplevelsen. Affären är värd cirka 50 miljoner kronor.

Varje dag besöker över 300 000 människor Axstores omkring 380 varuhus
eller butiker i Sverige, Finland och Norge. I koncernen ingår
välkända kedjor som Åhléns, Kicks och Lagerhaus som erbjuder
spännande sortiment inom skönhet, hem och mode. Digitalisering för
att kunna erbjuda en bättre kundupplevelse och en effektivare
verksamhet står högt upp på agendan i företaget. Det fanns samtidigt
ett behov av att konsolidera antalet leverantörer av
kommunikationstjänster.

Valet föll på Telia, som sedan tidigare arbetar med flera stora
aktörer i detaljhandeln och som levererar en nordisk molnbaserad
kommunikationsplattform till Axstores som kopplar samman samtliga
varuhus, butiker och kontor i ett stabilt och säkert företagsnät.
Plattformen tillgodoser hela koncernens behov av datatrafik och
telefoni. Det handlar om en flerårig affär som kan komma att växa med
fler tjänster.

- Vi kommer att ha ett nära samarbete med Telia för att tillvarata
digitaliseringens möjligheter i utvecklingen av våra varuhus och
butiker, med målet att förbättra kundupplevelsen, berättar Hanne
Rubino på Axstores IT.

Digitala kundmötet viktigt
För bolagen i Axstores-koncernen är den digitala närvaron viktig som
inspirationskälla och informationskanal för kunderna. Även e-handel
växer i betydelse. Kicks, som säljer skönhetsprodukter, erbjuder en
populär webbshop som också används i butik. Skulle en vara saknas i
lager så kan personalen hjälpa kunderna beställa rätt produkt online.
Axstores utvärderar nu hur de kan använda Telias kontaktcenterlösning
för att utveckla det digitala kundmötet hos bolagen i koncernen.
Lösningen erbjuder t.ex. möjligheten för besökare på webbsajten eller
i en webbshop att chatta med kundtjänstmedarbetare, som de också kan
dela sin skärm med. Kundtjänst kan på så vis föra en dialog med
kunden om dess behov och guida till rätt produkter.

- Det finns idag stora möjligheter för detaljhandeln att realisera
affärsvärden genom digitalisering, från att effektivisera processer i
själva verksamheten till att förbättra kundupplevelsen på webben och
i butiken. Det känns fantastiskt att få vara med på Axstores digitala
transformationsresa, säger Charlotta Rehman, chef för företagsaffären
på Telia.

Det valde Axstores från Telia
Telia kommer leverera en nordisk molnbaserad och centraliserad
kommunikationsplattform till Axstores som kopplar samman hela
verksamheten i ett stabilt och säkert företagsnät (Datanet) och som
tillgodoser hela koncernens behov av datatrafik och telefoni.
Dessutom ingår en kontaktcenter-lösning som ska användas för att
förbättra kundtjänst via telefon och på webben. Plattformen
administreras centralt och ger Axstoress centrala IT-avdelning en
övergripande bild av hur koncernens digitala infrastruktur ser ut och
mår. Axstores har också en dedikerad serviceingång tillgänglig 24/7.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/telia/r/telia-hjalper-detaljhandelskoncern-axs...

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.