Du är här

2013-03-13

TeliaSonera: Stor utmaning hela industrin möta prispress - ÅR

(SIX) Under 2012 ökade den mobila datatrafiken i TeliaSoneras
nät med närmare 80 procent. Det är en mycket kraftig uppgång men
intäkterna följde inte med. De ökade endast med strax över 20
procent. Intäkterna från mobila röstsamtal minskade med 10
procent med en i stort sett oförändrad volym.

Det framgår av Per-Arne Blomquists vd-ord i den på onsdagen
publicerade årsredovisningen för 2012.

"Att möta prispress och en ständigt ökande efterfrågan på
kapacitet, och samtidigt parera minskande intäkter från
röstsamtal, är TeliaSoneras och hela branschens stora utmaning",
skriver han.

Teleoperatören fortsätter att investera i sitt nät och sina
tjänster. Bolaget inför vidare ny prissättning som bättre
återspeglar kundernas konsumtionsmönster och arbetar med att
reducera sina kostnader.

Under 2012 investerade bolaget närmare 16 miljarder kronor i
infrastruktur, licenser för mobilnät och fiber. "Vi har nu
lanserat 4G på samtliga marknader i Norden och Baltikum och på
flera marknader i Eurasien. Under 2013 fortsätter vi utbyggnaden
av 4G-näten. Inget annat företag investerar mer i infrastruktur
i Sverige än TeliaSonera gör", skriver Per-Arne Blomquist.

TeliaSonera fortsätter att utveckla nya applikationer och
tjänster tillsammans med ledande marknadsaktörer. Under 2012
ingick teleoperatören som första nordiska operatör avtal med den
amerikanska kanalen HBO, som erbjuder nya serier dagen efter de
visats i USA. Tillsammans med Samsung har bolaget utvecklat en
teknik för iptv som gör det möjligt för TeliaSoneras kunder att
använda tv utan en så kallad set-top-box.

Joakim Johansson, tel +46 31-350 64 84
joakim.johansson@six-group.se
SIX News

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.