Du är här

2017-09-20

Thule Group: Thule Group kapitalmarknadsdag -  Summering av presentationer

Under dagens kapitalmarknadsdag, som hålls i Stockholm, presenterar
Thule Group en ny struktur för företagets Produktkategorier, samt
uppdaterade långsiktiga finansiella mål. Långsiktiga ambitionsnivåer
presenteras för fyra produktkategorier, även om försäljningen också
framgent kommer att rapporteras i företagets två existerande
geografiska regioner. De fyra produktkategorierna är: Sport&Cargo
Carriers; Packs, Bags & Luggage; Active with Kids och RV Products,
vilka presenteras närmre i presentationen som finns tillgänglig på
företagets hemsida.

"Som vi kommunicerade den 2 juni i år har vi, genom avyttringen av de
delar inom koncernen som inte längre var nyckelverksamheter, avslutat
den strategiska renodlingen till varumärkesdrivna
konsumenprodukter.,. Eftersom vi dessutom under senare tid har växt
snabbt i den produktkategori som kallats Other Outdoor&Bags, är det
logiskt för oss att delvis beskriva vår verksamhet utifrån de nya
kategorierna för att bättre kunna presentera våra långsiktiga
ambitionsnivåer.", kommenterar Magnus Welander, vd och koncernchef.

Ny struktur för företagets produktkategorier

Produktkategori Tidigare Andel av omsättning Tillväxt
struktur Thule Group (konstant valuta)
(2017Jun R12) 2017H1 / 2016H1
Sport&Cargo Ingen 65% + 7%
Carriers förändring
Pack, Bags & Bags for 15% - 4%
Luggage Electronic
Devices och
del av Other
Outdoor&Bags
Active with Del av Other 8% + 48%
Kids Outdoor&Bags
RV Products Del av Other 12% + 31%
Outdoor&Bags

Den övergripande ambitionen för Thule Group är fortsatt att driva
organisk lönsam tillväxt inom alla de fyra produktkategorierna, men
olika förutsättningar gör att ambitionen summeras övergripande på
följande sätt:

· Sport&Cargo Carriers - Förstärkt marknadsledande position
· Packs, Bags & Luggage - Etablera en stark position inom resväskor
· Active with Kids - Etablera en stark position inom barnvagnar
· RV Products - Utvecklas bättre än marknaden

En fördjupad presentation om hur ledningen planerar att uppnå dessa
ambitioner finns i presentationen från kapitalmarknadsdagen.

Nya långsiktiga finansiella mål - Thule Group
"Under åren som publikt företag har vi bevisat att vi kan driva
organisk lönsam tillväxt. Meden valutajusterad organisk årlig
försäljningsökning över 5% och en underliggande EBIT-marginal som har
förbättrats från 13% till 18%anser vi därför att det är logiskt att
uppdatera de långsiktiga finansiella målen.", kommenterar Magnus
Welander.

Försäljningstillväxt ? 5%
Årlig organisk försäljningstillväxt (valutajusterad) (oförändrat mål)

EBIT-marginal ? 20%
Underliggande EBIT-marginal (tidigare mål ? 17%)

Nettoskuld / EBITDA 1.5 - 2.5x
Nettoskuld / EBITDA (tidigare mål cirka 2.5x)

Utdelning ? 50%
Ordinarie utdelning i förhållande till nettovinst (oförändrat mål)
"Lönsam organisk tillväxt är fortsatt vår största fokus och i
kombination med skalfördelar med en välinvesterad och effektiv
organisation, samt förväntad positiv utveckling framgent vad gäller
produktkategori-mix gör att vi känner att vår långsikltiga
ambitionsnivån kan höjas vad gäller vårt lönsamhetsmål. Vårt starka
kassflöde samt huvudfokus på organisk tillväxt, samtidigt som vi är
öppna till strategiska förvärv, är huvudskälen till det uppdaterade
målet vad gäller skuldsättningsgrad.", avslutar Magnus Welander.

---
Vid frågor vänligen kontakta
Fredrik Erlandsson
SVP Communications och Investor Relations
Tel: 070 309 00 21
E-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

---
Om Thule Group
Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt,
säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man
lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder
bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex
takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som
transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och
kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), Active with Kids (t.ex
cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar), RV Products (t.ex
markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar).

Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar
och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140
marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,3 miljarder
kronor. www.thulegroup.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/thule-group/r/thule-group-kapitalmarknadsdag--...
http://mb.cision.com/Main/1701/2350212/724885.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.