Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-07-21

Thule Group: Thule Groups vd och koncernchef Magnus Welander kommenterar delårsrapporten för andra kvartalet 2016

Stark tillväxt första halvåret

Under andra kvartalet 2016 har vi fortsatt vår starka tillväxt,
primärt drivet av lyckade produktlanseringar. Försäljningstillväxten
under andra kvartalet var 8,2 procent (valutajusterat), vilket
innebär att vi för första halvåret uppnått en tillväxt om 7,2
procent.

Inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers och Other Outdoor&Bags
har vi accelererat vår tillväxt i framförallt Europa.Den positiva
volymutvecklingen och en positiv produktmix har också inneburit att
vi fortsatt öka lönsamheten, trots en något svagare utveckling i USA,
där marknaden präglats av viss oro efter vårens konkurser hos två
sporthandelskedjor.

Underliggande EBIT ökade under kvartalet med 9,9 procent
valutajusterat. På rullande årsbasis innebär det att marginalen nu
uppgår till 16,8 procent (16,0 procent för helåret 2015).

Region Europe & ROW i stark tillväxt
Vi är väldigt nöjda med hur väl våra olika tillväxtinitiativ i Region
Europe & ROW levererade under kvartalet, med en försäljningstillväxt
om 12,8 procent valutajusterat.

Vi fortsatte att driva marknadstillväxt och att ta marknadsandelar
inom vår största kategori, Sport&Cargo Carriers, tack vare mycket
uppskattade produktlanseringar och ett fortsatt nära samarbete med
butiksledet. Dessutom fortsatte vi att växa snabbt inom Other
Outdoor&Bags, drivet av kontinuerligt ökad kännedom om våra
testvinnande produkter inom Active with Kids, samt det breddade
utbudet av ryggsäckar inom Sport&Travel Bags. Inom RV Products
fortsatte den positiva utvecklingen från första kvartalet, vilket
innebär att vi tar marknadsandelar inom en kategori som dessutom
uppvisar stark marknadstillväxt.

Kategorin Bags for Electronic Devices var som väntat något bättre än
under det första kvartalet, tack vare mindre exponering mot krympande
kategorier som kameraväskor.

Mer utmanande marknad i Region Americas
I Region Americas ökade försäljningen med 0,5 procent under kvartalet
(valutajusterat), vilket var något sämre än förväntat. Vi genererade
tillväxt i Kanada och Latinamerika, men i USA har marknadsituationen
varit instabil.

De konkurser som under våren drabbade två av sport- och
fritidsmarknadens större butikskedjor i USA har påverkat den allmänna
tilltron i butiksledet även inom kategorin Sport&Cargo Carriers.
Cykelmarknaden utvecklades också svagare än förväntat i USA.

Signalerna från aktörerna är dock att vi försvarar våra
marknadsandelar inom Sport&Cargo carriers och tar marknadansdelar
inom Other Outdoor&Bags, i den något svagare totalmarknaden.

Inom Other Outdoor&Bags har, efter mycket positiv PR, utvecklingen
fortsatt varit mycket god inom kategorin Active with Kids. Detta
gäller inte minst våra joggingvagnar där försäljningen nu växer
snabbt. Vandringsryggsäckarnas utveckling är också fortsatt positivt.

Bags for Electronic Devices kategorin var under andra kvartalet mer
stabil, efter ett mycket svagt första kvartal. Fokus på tillväxt på
väskor för vardagligt bruk, som t.ex mindre ryggsäckar och
datorväskor, fortsätter.

Fortsatt ökad lönsamhet i Work Gear
Satsningen på lönsam tillväxt via en bättre produktmix och ökad
produktionseffektivitet fortsatte bära frukt. Under andra kvartalet
ökade omsättningen marginellt med 1 Mkr (valutajusterat), medan
rörelseresultatet ökade med 6 Mkr (valutajusterat). Tillväxten drevs
framförallt av räcken för pick-up trucks där våra marginaler är
högre.

Active with Kids förvärv stärker portföljen
I början av juli förvärvade vi GMG B.V., den ledande tillverkaren av
barncykelstolar i Benelux regionen med 6,1 MEUR i omsättning 2015.
Produkterna (som sålts under varumärket Yepp) kommer bli ett bra
komplement till vårt befintliga sortiment av barncykelstolar och
passar vår strategi att växa inom Active with Kids kategorin. GMG
B.V. har arbetat med en liten och produktfokuserad marknads- och
försäljningsorganisation med sex anställda och vi förväntar oss en
snabb och smidig integration.

En spännande mässperiod och sommar
Med en bra start på året, högsäsong och många spännande nya produkter
att visa upp på sommarens mässor, så är det mycket att se fram emot
den närmsta tiden för Thule Group.

---

Vid frågor vänligen kontakta
Fredrik Erlandsson
SVP Communications och Investor Relations
Tel: 070 309 00 21
E-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

---

Om Thule Group
Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt,
säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man
lever ett aktivt liv.

Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder vi produkter inom två
segment: Outdoor&Bags (så som utrustning för cykel-, vatten- och
vintersporter, takboxar, cykel- och, barnvagnar, joggingvagnar,
dator- och kameraväskor, ryggsäckar och fodral för mobiltelefoner och
annan digital utrustning), samt Specialty (verktygs- och
utrustningslådor för pick-up-bilar).

Våra produkter säljs på 139 marknader över hela världen. Vi är drygt 2
000 anställda som arbetar på nio fabriker och fler än 35
försäljningskontor.

Försäljningen under 2015 uppgick till 5,3 miljarder svenska kronor.
Thule Group är ett publikt företag listat på Nasdaq Stockholm.
Läs mer på www.thulegroup.com
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/thule-group/r/thule-groups-vd-och-koncernchef-...
http://mb.cision.com/Main/1701/2049262/542442.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.