Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-07-20

Thule Group: Thule Groups vd och koncernchef Magnus Welander kommenterar till andra kvartalet, april-juni, 2017

Ökad försäljning och mycket god lönsamhet

Lyckade produktlanseringar och fortsatta framgångar i
återförsäljarledet innebar att vi levererade ett starkt resultat i
det andra kvartalet 2017. Tack vare en försäljningstillväxt om 9
procent (valutajusterat), i kombination med en mycket
kostnadseffektiv organisation, nådde vi 24,2 procents EBIT under det
andra kvartalet. Den förbättrade lönsamheten uppnåddes trots ökande
råmaterialskostnader och ambitiösa satsningar inom produktutveckling
i våra nyare produktkategorier.

I och med avyttringen av vårt Specialty segment under kvartalet är vi
nu ett renodlat varumärkesdrivet konsumentvarubolag med starka
positioner inom flera produktkategorier som gör det enklare för
människor att leva ett aktivt liv.

Ökad försäljning i hela världen
Region Europe & ROW var återigen drivande vad gäller tillväxt med 12
procent valutajusterad ökad omsättning under det andra kvartalet,
vilket innebär 14 procents ökning för årets sex första månader.

I Region Americas ökade försäljningen med 2 procent (valutajusterat)
under kvartalet, i en tuff marknad, och första halvåret har vi därmed
ökat omsättningen med 4 procent valutajusterat.

Trenderna för produktkategorierna fortsatte i linje med det vi sett
tidigare under året i båda regionerna.

Globala framgångar i Sport&Cargo Carriers
Inom Sport&Cargo Carriers drevs tillväxten framför allt av våra
innovativa cykelhållare, där speciellt de dragkroksmonterade Thule
EasyFold XT (Region Europe & ROW) och Thule T2 Pro (Region Americas)
ökade försäljningen efter att ha utsetts till klara testvinnare i en
mängd olika cykelrelaterade mediakanaler.

Vi fortsätter inom denna kategori att kraftsamla och standardisera
våra produktutvecklings-insatser. Under 2017 har detta inneburit
synergier och effektivitet i den globala utrullningen av nya
produkter som de nya Thule Motion XT takboxarna, samt frigjort
resurser för produkutveckling inom nyare produktkategorier som
barnvagnar och resväskor.

Starkare varumärke inom Active with Kids
Våra globala framgångar inom Active with Kids kategorin fortsätter med
en allt mer positiv bild av Thule varumärket inom media och bland
återförsäljare. Lyckade lanseringar av de nya Thule Chariot
multisport-vagnarna och Thule Yepp cykelstolarna samt fortsatt stark
tillväxt för Thule Urban Glide joggingvagnarna har drivit på denna
kategori under 2017.

Konsumenternas användande skiljer sig åt runtom i världen vad gäller
multisportvagnar och cykel-barnstolar, som används betydligt mer i
länder som Tyskland, Holland och Norden och därmed stärker Region
Europe & ROW. Däremot passar våra joggingvagnar bättre i
användarmönster som syns globalt och dessa modeller stärker Thule
varumärket inom barnproduktskategorin på en global basis.

Husbilsmarknaden het under första halvåret
Under första halvåret har utvecklingen i den europeiska husbils- och
husvagnsmarknaden varit mycket positiv och vi har fortsatt vinna
marknads-andelar. Vi ser det inte som sannolikt att marknaden kan
fortsätta med samma mycket starka utveckling under andra halvåret,
men är ändå fortsatt trygga med en positiv utveckling, om än i något
lugnare takt.

En bättre bas för framtiden i väskkategorin
Inom väskkategorin uppvisar vi fortfarande inte tillväxt, men
situationen är trots det betydligt stabilare än vid samma tid förra
året. Den nya Thule Subterra familjen av väskor för den moderna
affärsresenären uppvisar lovande resultat, även om det är för tidigt
att bedöma hur väl satsningen kommer falla ut.

Genom lanseringar av nya vandringsryggsäckar och cykelväskor
fortsätter vi växa inom sportväskor och även inom den mer utmanade
kategorin Bags for Electronic Devices har vi under första halvåret
skapat tillväxt inom mindre ryggsäckar och datorväskor.

Dock fortsatte den amerikanska marknaden att vara svår inom de
traditionella Case Logic kategorierna, vilket påverkade Region
Americas negativt.

Full fart mot mässperioden
Vi är nu mitt uppe i slutförberedelserna för 2017 års tunga mässperiod
och jag känner mig mycket nöjd med att kunna återigen konstatera att
vi aldrig tidigare visat upp så många spännande nya produkter som vi
kommer göra på 2017 års mässor. Dessa satsningar kommer vi prata mer
om på höstens kapitalmarknadsdag.

---
Vid frågor vänligen kontakta
Fredrik Erlandsson
SVP Communications och Investor Relations
Tel: 070 309 00 21
E-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

---
Om Thule Group
Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt,
säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man
lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified.erbjuder
bolaget produkter inom produkt-kategorierna Sport&Cargo Carriers
(t.ex takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och
vintersporter som transporteras med bil), Active with Kids (t.ex
cykelkärror, barnvagnar, cykelbarnstolar), RV Products (t.ex
markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar),
Sport&Travel Bags (t.ex. vandrings-ryggsäckar, resväskor) och Bags
for Electronic Devices (t.ex. dator- och kameraväskor).

Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar
och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140
marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,6 miljarder
kronor.

www.thulegroup.com
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/thule-group/r/thule-groups-vd-och-koncernchef-...
http://mb.cision.com/Main/1701/2314551/702621.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.