Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-27

Thule Group: Thule Groups vd och koncernchef Magnus Welanders kommenterar till tredje kvartalet, juli-september, 2017

Fortsatt stark utveckling
Under det tredje kvartalet fortsatte den positiva utveckling vi sett
under året med tillväxt i båda våra säljregioner.
Försäljningstillväxten var 8,5 procent (valutajusterat) i kvartalet
och vi uppnådde en underliggande EBIT-marginal om 18,6 procent.

Den höga lönsamheten uppnåddes trots att vi, som tidigare
kommunicerats, är inne i den mest ambitiösa perioden i företagets
historia vad gäller satsningar inom produktutveckling i både våra
traditionella kategorier och nyare kategorier som barnvagnar.

Nya långsiktiga mål och nya kategorier
Vår första kapitalmarknadsdag, sedan noteringen hösten 2014, hölls den
20 september i Stockholm. I samband med denna presenterades
uppdaterade långsiktiga mål, där framför allt det höjda
under-liggande EBIT-marginal målet (från ? 17 procent till ? 20
procent) visar på vår tilltro till våra planer att fortsatt driva
positiv lönsamhetsutveckling.

Vi kommer fortsatt löpande att rapportera vår försäljning i de två
säljregionerna (Americas samt Europe & ROW). På helårsbasis kommer vi
även att presentera utvecklingen i fyra produktkategorier:

· Sport&Cargo Carriers
· Packs, Bags & Luggage
· Active with Kids
· RV Products

De tidigare produktkategorierna, Bags for Electronic Devices och Other
Outdoor&Bags, har delats upp i tre tydligare produktkategorier;
Packs, Bags & Luggage, Active with Kids och RV Products.

Region Europe & ROW går starkt
I Region Europe & ROW fortsatte den positiva utvecklingen med en
valutajusterad ökad omsättning om 11 procent under det tredje
kvartalet. Det innebär att vi uppnått 13 procent valutajusterad
tillväxt hittills under året.

Vi har ökat försäljningen i alla fyra produktkategorier med Active
with Kids som den procentuellt snabbast växande produktkategorin, där
multisportvagnar, cykelbarnstolar och barnvagnar är kategorier med
stark tillväxt. Även RV Products har växt starkt i en het husbils-
och husvagnsmarknad i Europa, där vi dessutom fortsätter att vinna
marknadsandelar.

Inom Sport&Cargo Carriers har vi växt stabilt och stärkt vår ledande
position genom lyckade lanseringar av nya cykelhållare som den
praktiska dragkrogsmonterade Thule EasyFold XT.

Tillväxten inom Packs, Bags & Luggage har framför allt drivits av
lanseringen av vår nya Thule Subterra väskserie med både resväskor
och mindre väskor för dagligt bruk för den moderna affärsresenären.

Positivt kvartal i Region Americas
I Region Americas ökade försäljningen med 3 procent (valutajusterat)
under kvartalet, och för årets första nio månader har vi därmed ökat
omsättningen med 4 procent valutajusterat.

Likheterna vad gäller trender per kategori är stora med Region Europe
& ROW. En större andel av försäljningen i regionen består dock av
äldre väskmodeller till återförsäljare inom konsumentelektronik och
dessutom är marknadssituationen allmänt tuffare för butikskedjor med
fysiska butiker i shoppingcenter, vilket sammantaget gör att
tillväxten varit lägre än i Europa under året.

Active with Kids kategorin växer fortast även i Region Americas,
framför allt tack vare barnvagnar och cykelbarnstolar. Sport&Cargo
Carriers växer stabilt, med den nya takboxfamiljen Thule Motion XT
som en stark motor.

Positivt att notera var även Packs, Bags & Luggage som uppvisade
tillväxt i det tredje kvartalet tack vare den nya Thule Subterra
kollektionen av väskor.

Inom RV Products har vi i dagsläget en mycket begränsad försäljning.
Positivt mottagande på årets fackmässor
Under kvartalet har vi presenterat nästa års produkter på ett antal
lyckade mässor inom alla våra produktkategorier. Speciellt värt att
notera var lanseringen på ledande Kind&Jugend mässan av Thule Sleek
(en city-barnvagn med flexibilitet att expanderas till ett andra
barn, som börjar säljas under andra halvan av 2018) och uppdateringen
av vår storsäljande

Thule Urban Glide 2 barnvagn (som lanseras kvartal 1, 2018). Båda
modellerna skapade mycket uppmärksamhet bland återförsäljare och
bygger vidare på årets mycket lyckade lanseringar av Thule Chariot
multisportvagnarna och Thule Yepp Nexxt cykelbarnstolarna.

Vi går nu in i en period med tyngre satsningar än någonsin på
produktutveckling, för produkter som lanseras under 2018 såväl som
efterföljande år, med ett starkt fokus på att driva långsiktig lönsam
tillväxt.

---
Vid frågor vänligen kontakta
Fredrik Erlandsson
SVP Communications och Investor Relations
Tel: 070 309 00 21
E-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

---
Om Thule Group
Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt,
säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man
lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder
bolaget produkter inom produktkategorierna Sport&Cargo Carriers (t.ex
takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och vintersport som
transporteras med bil), Packs, Bags & Luggage (t.ex. dator- och
kameraväskor, vandringsryggsäckar, resväskor), Active with Kids (t.ex
cykelkärror, barnvagnar, barncykelstolar), RV Products (t.ex
markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar).

Thule Group har cirka 2 200 anställda vid 8 produktionsanläggningar
och 35 försäljningskontor över hela världen. Produkterna säljs på 140
marknader och försäljningen under 2016 uppgick till 5,3 miljarder
kronor.

www.thulegroup.com
-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/thule-group/r/thule-groups-vd-och-koncernchef-...
http://mb.cision.com/Main/1701/2377198/742892.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.