Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-26

Thule Group: Vd och koncernchef Magnus Welanders kommentarer till Thule Group (publ) delårsrapport kvartal 1, januari - mar...

En bra start på året
2019 inleddes med fortsatt god utveckling för Thule Group, drivet av
en valutajusterad försäljningstillväxt om 7,5 procent och en fortsatt
god lönsamhet. Vidare satsningar inom produktutveckling samt
försäljning och marknadsföring påverkade också kvartalet. Dessa
initiativ stärker oss inför säsongen samt skapar en solid bas för
långsiktig organisk tillväxt.

Omsättningen i första kvartalet steg till 1 834 Mkr (1 611), en ökning
med 13,8 procent (7,5 procent valutajusterat). I kvartalet ökade EBIT
med 33 Mkr, vilket innebar att vi uppnådde en EBIT-marginal på 18,7
procent.

Vissa mixförändringar vad gäller kunder och modeller inom
produktkategorierna och fasning av vissa försäljnings- och
marknadsföringskostnader jämfört med föregående år, påverkade
lönsamheten negativt under kvartalet.

Region Europe & ROW fortsätter leverera
I första kvartalet ökade försäljningen med 10,3 procent
(valutajusterat) i Region Europe & ROW, vilket är i linje med helåret
2018.

Alla våra fyra produktkategorier växte i kvartalet, med ett antal
sub-kategorier som speciellt starka bidragande faktorer. Inom
Sport&Cargo Carriers, var det framför allt cykelhållare som fortsatt
växte snabbt, drivet av mycket stora framgångar inom högre prissatta
och mer avancerade dragkroks-monterade cykelhållare, som Thule
EasyFold XT och Thule VeloSpace XT modellerna.

Alla tre sub-kategorierna inom Active with Kids, cykelvagnar,
cykelstolar och barnvagnar, uppvisade mycket god tillväxt.

Den nya hårda resväskserien Thule Revolve lanserades i kvartalet och
Thule Subterra kollektionen utvecklades väl och var viktiga faktorer
bakom tillväxten inom Packs, Bags & Luggage.

Europas ledande tillverkare av husbilar och husvagnar rapporterade
under kvartalet en något minskad tillverkningstakt av nya husbilar.
Försäljningen till konsumenter fortsatte dock att öka i kvartalet och
vi fortsatte vinna marknadsandelar och nådde därmed en god tillväxt
inom kategorin.

Region Americas i linje med förväntningarna
I Region Americas minskade försäljningen med 0,7 procent
valutajusterat under det första kvartalet. Exkluderat tillväxten inom
taktält genom förvävet av Tepui och de negativa effekterna av den
kommunicerade utfasningen av mindre lönsamma produkter kopplade till
vissa OE-kontrakt, minskade försäljningen med 2 procent
valutajusterat.

Den viktiga USA marknaden startade 2019 något bättre än föregående år,
trots en hel del oro bland butikskedjor kopplat till osäkerheten
kring hur tarifferna kommer påverka konsumenternas köplust.

Regionens näst största marknad, Kanada, uppvisade en viss minskad
försäljning jämfört med samma period föregående år, då vi hade en
tidigare säsongsinförsäljning i slutet av första kvartalet 2018. Vi
är trygga med att Kanada kommer återgå till god tillväxt redan under
årets andra kvartal.

I Brasilien, vår största Latinamerikanska marknad och det enda land i
den regionen där vi har egen säljorganisation, fortsatte vi växa
tvåsiffrigt. Däremot fortsatte situationen i vissa av de andra
länderna i regionen vara utmanande på grund av den allmänna
ekonomiska situationen.

Integrationen av det under föregående kvartal förvärvade Tepui löper
enligt plan och försäljning av taktält ökade organiskt jämfört med
föregående år.

Bra momentum inför årets högsäsong
Vårens högsäsong kommer vara mycket spännande med en stor bredd av nya
produkt-lanseringar och nya kunder i de nyare kategorierna. Vi går
just nu in i den mest intensiva fasen vad gäller produktion,
samtidigt som vi förbereder oss för säsongens första mässor i slutet
av kvartalet, där vi kommer att visa upp 2020 lanseringarna för våra
återförsäljare.

Våra lagernivåer är, som planerat, höga inför säsongen och kommer att
kontinuerligt minska under sommaren. Samtidigt har de stora projekten
i våra fabriker löpt väl och vi kommer under andra kvartalet ha
implementerat de stora förändringarna i våra monteringsfabriker i
Connecticut, USA och i Belgien.

Fulla lager och monteringsanläggningar som är uppe i högvarv gör att
jag känner mig trygg i att utlova hög leveransprecision med korta
ledtider av våra test-vinnande produkter till alla våra kunder och
gör att jag med förväntan ser fram emot årets högsäsong.

./.

---
Vid frågor vänligen kontakta
Fredrik Erlandsson
SVP Communications och Investor Relations
Tel: 070 309 00 21
E-mail: fredrik.erlandsson@thule.com

---
Om Thule Group
Thule Group är världsledande på produkter som gör det enkelt att lätt,
säkert och snyggt ta med sig det man behöver och bryr sig om när man
lever ett aktivt liv. Under mottot Active Life, Simplified. erbjuder
bolaget produkter inom produkt-kategorierna Sport&Cargo Carriers
(t.ex. takräcken, takboxar, hållare för cykel-, vatten- och
vintersporter, taktält som monteras på bil), Active with Kids (t.ex.
cykelkärror, barnvagnar, cykelbarnstolar), RV Products (t.ex.
markiser, cykelhållare och tält för husbilar och husvagnar) och
Packs, Bags & Luggage (t.ex. vandringsryggsäckar, resväskor och
kameraväskor).

Thule Group har cirka 2 300 anställda vid 9 produktionsanläggningar
och 35 försäljningskontor över hela världen.

Produkterna säljs på 140 marknader och försäljningen under 2018
uppgick till 6,5 miljarder kronor.

www.thulegroup.com
-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/thule-group/r/vd-och-koncernchef-magnus-welan...
https://mb.cision.com/Main/1701/2797602/1032541.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.