Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-22

TOADMAN: HOPPAS GE MER INFORMATION OM HATHOR INOM KORT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Gamingbolaget Toadman har ett antal olika spelprojekt i
pipeline där det enskilt viktigaste just nu är en egen produktion med
projektnamnet Hathor. Spelet, som ska släppas till både pc och konsol, har en
utvecklingsbudget i samma storleksordning som Immortal: Unchainedsom Toadman
lanserade i fjol.

"Jag hoppas att vi ska kunna prata mer om spelet inom kort, det här halvåret,
kanske tidigare. Förhoppningsvis det här kvartalet", säger Toadmans vd Robin
Flodin i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

I prospektet inför Toadmans notering december 2017 uppgav bolaget att
Hathorvar ett storskaligt projekt i pipeline för 2018. Men sedan dess har det
varit tyst om spelet.

"Jag kan hålla med om att det var lite konstigt skrivet. Men vår målsättning
då var att kunna vara redo att utannonsera spelet 2018", säger Robin Flodin.

Enligt vd:n har utvecklingen av Hathorgått in i prototypfas, vilket är steget
efter den designfas som spelet uppgavs befinna sig i när Toadmans släppte sin
senaste delårsrapport 31 oktober i fjol.

Förutom att släppas till pc, Playstation 4 och Xbox One kan Hathor"kanske"
även komma att lanseras till Nintendo Switch, uppger Robin Flodin.

Fjolårets Immortal: Unchainedvar externt delfinansierad, något Hathorännu så
länge inte är. Men enligt Robin Flodin kan det bli aktuellt att ta in extern
finansiering.

I Toadmans spelpipeline finns också bland annat:

* Block'n'load premium version väntas lanseras under 2019. Ett spel som
utvecklas av norska Artplant som Toadman förvärvade i fjol. Pc-grundspelet
har laddats ner över 3 miljoner gånger och förutom en pc-lansering finns
enligt Robin Flodin funderingar på att släppa Block'n'load premium version
även till konsol.

Bild: Första Block'n'loadfrån 2015

Källa: Steam

* Sky Fighter Legendsväntas lanseras under 2019 till pc och konsol. Även detta
spel kom med norska Artplant.

I en emission riktad till spelkonsulten Craig Fletcher fick Toadman i fjol in
3 miljoner kronor öronmärkta för spelet. På Craig Fletchers meritlista står
bland annat rollen som rådgivare åt e-sportorganisationen The British Esport
Association. Toadman har också sagt att Sky Fighter Legends lämpar sig väl
för e-sport.

"Det var en av anledningarna till att vi gick till någon som Craig. Han har
lång erfarenhet och jobbat med att sätta upp stora e-sporttävlingar. Men det
är svårt att i förväg säga att man bygger ett e-sportspel eftersom det i
slutänden är upp till spelarna", säger Robin Flodin.

Behövs mer kapital utöver de 3 miljonerna?

"Det är möjligt, men det är inte på kartan just nu. Skulle det bli så kan vi
antingen gå till en förläggare som skjuter till förskottspengar eller så går
vi hela vägen själva", säger vd:n.

Bild: Sky Fighter Legends

Källa: Artplant

* I'm Going In 3bedöms lanseras 2020-2021 till pc och konsol. Toadman har
IP-rättigheterna (rättigheterna till varumärket) för spelet och har
tillsammans med marknadsföringsbyrån Petrol Advertising kommit fram till att
det finns ett intresse för ett nytt spel i serien.

Petrol investerar 1 miljon dollar och får 10 procent av intäkterna. Petrol har
bland annat hjälpt till att utveckla koncept för speltitlar som Call of Duty,
Destiny, Dark Soulsoch Hitman. I'm Going In 3utvecklas av Artplant.

* Osiris. En hittills okänd titel där Toadman på projektbasis utvecklar ett
spel åt det kinesiska gamingbolaget Leyou Technologies. Mer information ska
komma under första kvartalet och lanseringen är satt till den senare delen av
2019 eller början 2020. Troligtvis rör det sig om ett free-to-playspel som
ska lanseras till pc och konsol.

Toadman har redan erhållit 5 miljoner dollar, varav de sista 0,5 miljonerna
under fjolårets sista kvartal. En förlängning av avtalet ger Toadman
ytterligare 8 miljoner dollar där "majoriteten" väntas under 2019, enligt
Robin Flodin.

Toadman kommer dessutom att få royalties på minst 10 procent av spelets
intäkter, en royalty som betalas ut från första försäljningskronan.

I ett och samma pressmeddelande har Toadman nämnt dels royaltyprocenten, dels
det faktum att Leyous tidigare spel Warframegenererar intäkter på 1 miljard
kronor per år.

Är det rättvisande att göra den kopplingen eftersom det skulle innebära att
ni får minst 100 miljoner kronor ?

"Det ( Osiris) har samma potential (som Warframe). Definitivt. Det är viktigt
för folk att förstå vilken potentialen är, men nedsidan är så klart noll. Man
vet aldrig med spel", kommenterar Robin Flodin.

* Konsultarbete åt Leyou Technologies för spelen Sagan om Ringenoch
Civilization med ordervärde 2 miljoner dollar. Ingen möjlighet till royalty.
Arbetet ska utföras under 2019 med start i det andra kvartalet. Enligt vd:n
kan arbetet till del förskjutas in i nästa år.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.