Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-03-27

TOBII: VISAR DEMO MED EYETRACKING VR-SPELET SOLUS PÅ USA-MÄSSA

STOCKHOLM (Direkt) Tobii har tagit ytterligare ett steg inom eyetracking för
virtuell verklighet, vr, i och med att bolagets ögonstyrningsteknologi har
byggts in i vr-versionen av speletThe Solus Project
.

"Solus är det första kommersiella vr-spelet där vår eyetrackingfunktionalitet
nu byggts in. Men i nuläget är det här en demo eftersom det inte finns några
vr-headsets tillgängliga på marknaden där vår teknologi finns inbyggd", säger
Tobiis informationschef Sara Hyléen till Nyhetsbyrån Direkt.

Vr-mässan Silicon Valley VR Expo (SVVR) går av stapeln på den amerikanska
västkusten i San Jose 29-31 mars. Tobii är på plats för att visa upp
speldemos för pc och vr. Dessa demos är i huvudsak samma som visades upp på
spelutvecklingsmässan GDC för några veckor sedan, men med Solus som ett
undantag.

The Solus Project
är ett första-persons singelspel som utvecklats av Teotl Studios och Grip
Games. Tobiis ögonstyrningsteknologi är sedan tidigare implementerad i
pc-versionen. Plattformerna för vr-utgåvan är Oculus Rift and HTC Vive.

Sara Hyléen beskriver samma "hönan och ägget-utmaning" som Tobii haft att
hantera när bolaget byggt upp sitt ekosystem inom pc-spel.

"Vi måste hitta bra spelutvecklingspartners som vill satsa på att utveckla
spel för att visa för hårdvarutillverkarna att spelutvecklarna är med på
tåget. Det måste börja i någon ända. Generellt är intresset för eyetracking
inom vr jättestort och det är givetvis värdefullt för oss att kunna visa
tekniksamarbeten i både hårdvara och spel", säger Sara Hyléen.

Det tekniksamarbete som åsyftas är bland annat det som offentliggjorde på
årets GDC. Där visade Tobii upp demos för vr i en prototyp av ett vr-headset
med inbyggd eyetracking, vilket är frukten av ett samarbete med den
amerikanska spelutvecklaren Valve som också äger de digitala
speldistributörsplattformarna Steam och Steam VR.

"Det är viktigt att betona att det här är ett forsknings- och
utvecklingssamarbete och inte en design-win", sade Tobiis vd Henrik Eskilsson
till Nyhetsbyrån Direkt i samband med GDC.

Sara Hyléen betecknar situationen som "ganska komplex" eftersom vr är en helt
ny marknad som håller på att växa fram.

"Inom pc-gaming gick vi in i en befintlig marknad och har kommit en liten bit
på väg. Men inom vr har branschstrukturen inte satt sig ännu. Det gör att vi
måste jobba på många olika fronter samtidigt. Men också att det kan ta en del
tid innan vi kan kommunicera större landvinningar", säger hon.

Angående just en design win inom vr (ett avtal med en hårdvarutillverkare) har
Tobii uttrycket en ambition att ha ett avtal med en kund på plats någon gång
under 2017.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.